Vad ska jag göra
17.02.2014
Jag vet inte vad jag ska göra!
Jag och min pojkvän har varit tsm i tre månader och vi har haft sex flera gånger.
Men min mamma vet inte om det! Jag vill berätta för henne så att vi kan skaffa p-piller och så att hon kan "hjälpa" min att köpa kondomer.
Men jag vet inte hur jag ska prata med henne, tänk om hon blir arg ?
Har ni nåt tips?
Hjälp mig..
Tack :) Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej Anonym!
Vännen vännen vännen! Du ska inte ha sex ännu!
Vi hoppas nu att du inte bara "stänger öronen" för oss nu och kallar oss tjattanter eller idioter eller något. Men vi gissar att du kanske kommer att göra det, för så brukar man göra när man har dåligt samvete och vet om att man gör något fel. Vi hoppas att du ändå läser det här och fattar att vi vill dig väl!
Vännen, du är alldeles för ung för att ha sex. Jo, vi vet att andra i din ålder har haft sex, men det betyder inte att det är rätt eller bra! Orsaken till att det tjatas om att man inte ska ha sex för tidigt, orsaken till att det enligt lag är "åldersgräns" på sex (här i Finland 16 år och i Sverige 15), är att det SKADAR om man har det. Det är inte bara kroppen som inte är mogen för det - det är den inte för någon av dina jämnåriga. Det är så mycket mera i kroppen som ska ha hunnit utvecklas och mogna innan sex ens KAN bli skönt på riktigt. Det räcker inte bara med att ha fått mens och bröst, det är alla möjliga körtlar, slemhinnor osv som måste vara klara för att det inte ska vara trångt, torrt och göra ont. Före man är klar för sex är sex ungefär som att spela flöjt jämfört med en stor symfoniorkester, det blir tusen gånger bättre sedan när det är rätt.
Men framförallt är det alltså en maaaaassa som ska hinna hända i hjärnan, i förståndet och förnuftet före. Det här är svårt att se när man ännu inte är där, lättare att se i efterhand. Men försök tänka dig hur du var, mognadsmässigt, för ett år sedan. Jämför dig sedan med hur mogna tjejerna i gymnasiet troligen är - och det är inte alla av dem som är mogna för sex ändå. Det hinner hända så otroligt mycket utvecklingsmässigt på ett år och det är så mycket som borde hända för dig ännu innan du ger dig in i sexlivet. Plus att ta ansvar för sexet, veta tillräckligt mycket om det osv - har ni ens fått någon sexualundervisning i skolan ännu?
Det är bra att du funderar på skyddet, men du borde ha funderat på det tidigare, tagit ansvar för det och framförallt vetat tillräckligt mycket om det. Redan det att du vill att mamma ska hjälpa dig att köpa kondomer eller skaffa p-piller är ett supertydligt tecken på att du inte är redo för det här ännu! Det är ungefär som att köpa vespa men vilja att mamma ska skriva testet åt dig, eller som att flytta hemifrån men vilja att mamma kommer och sover bredvid en. Du känner på dig att din mamma kommer att bli arg på dig för att du vet att det du gör nu är fel. Hon kommer att bli orolig för dig och oro gör de flesta mammor rädda. Och rädsla gör dem arga. Men det är ändå bättre att du pratar med henne om det här - eller skolhälsovårdaren eller preventivrådginvingen eller umgdomsmottganingen eller vad ni nu har i er stad/kommun. NÅGON! Någon som kan hjälpa dig att förstå det här och få dig att ta kontroll över situationen.
För bara för att du haft sex behöver du inte fortsätta ha sex! Du måste inte fortsätta ha sex, du har din fulla rätt att säga nej, nu vill jag inte. Försök att verkligen höra på din inre röst, för innerst inne vet du nog att sex inte är bra för dig ännu. Din pojkvän borde också tänka på ditt bästa - som inte är sex - och ha respekt nog för dig att vänta. Klarar han inte det, tex för att han tänker för mycket på sin egen kåthet, så är han inte värd en flickvän, allra minst dig! Du förtjänar bättre än så här!
Snälla läs ännu det vi skrivit om sex på våra infosidor. Framförallt det om Första gången. Surfa gärna också igenom www.okejsex.nu och www.umo.se, så att du får både mera kunskap och mera insikt om det här med sex.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena