Rasism på arbetsplatsen
27.03.2025
Hej! Jag vill bli bättre på att prata om rasism och att säga ifrån och ge goda argument i tveksamma situationer på jobbet
Vad ska man till exempel svara när någon säger "de (arbetarna) kan ju inte svenska?" Vad kan man kontra med? Jag kommer inte på något bra!
Eller när någon säger "det är jugoslav som ska klippa mig idag. Han är jätteduktig faktiskt".
Idag var det en som sa något om invandrare som hade betett sig illa. Jag frågade då: "är det relevant att prata om invandrare i det här fallet? Jag tänker att vem som helst hade kunnat göra så".
Ja, jag undrar väl mest... Hur bemöter man rasism på arbetsplatsen i stunden det sker? Och hur gör man det utan att vara skuldbeläggande? Har ni några bra svar som kan vara bra att ha i fickan och plocka fram när det sker? Jag tycker att frågor är väldigt bra, man slipper ägna tid åt att formulera sig och hinner ändå säga något i stunden. Och - har ni tips på läsning? :)
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.04.2025
Hej!
Du ställer en väldigt bra och viktig fråga. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska hantera dessa situationer när dom uppstår. Varje arbetsplats är lite annorlunda och det samma gäller klimatet och stämningen bland kollegorna.
Ibland är det bäst att vara rakt på sak och tydligt markera när någon går över en gräns och uttalar sig problematiskt medan det ibland kan vara bättre att ta det ur en mer lättsam synvinkel. Vilket som passar bättre i din situation är upp till dig att avgöra.
Till ditt första exempel skulle jag rekommendera att du försöker framhäva det positiva med att en arbetare finns i ett svenskt sammanhang och på så vis får erfarenhet och övning i det svenska språket, kulturen och miljön. Du kan ta upp hur positivt och viktigt det är med integrering så att personerna inte lämnar utanför samhället där dom eventuellt behöver söka bidrag för att klara sig i vardagen. Vilket såklart också är okej och förståeligt men det är  onekligen mycket bättre att människor arbetar och tjänar pengar så att de kan vara självständiga och arbetsföra individer som bidrar till samhället och ekonomin. Det är en mycket bättre långsiktig lösning för ett mångkulturellt, inkluderande och välfungerande samhälle där alla har goda förutsättningar att klara sig.
Man har inte rätt att klaga på personer som "bara lever på bidrag" (något som många försvarar sin rasism med) om man samtidigt vägrar släppa in dessa personer på arbetsplatsen på grund av deras språkliga begränsningar. Begränsningar som dessutom kommer utvecklas och förbättras ju mer erfarenhet personen får av arbetsplatsen och det svenska språket. Du kan förklara att du gärna jobbar lite extra för att de språkliga gränserna inte ska vara ett problem om det i längden kommer betyda att fler personer har jobb och blir bidragande medlemmar i det svenska samhället.
Till ditt andra exempel skulle jag eventuellt kontra på ett mer humoristiskt sätt. Du kan med glimten i ögat säga t.ex. "Jaa tänk, jag var till en svensk här om dagen som faktiskt också var väldigt duktig otroligt nog" eller något i den stilen. På så vis kan du belysa hur knasigt det skulle låta om man skulle säga så om en etnisk svensk.
Du kan också helt sakligt ifrågasätta om personens ursprung är relevant (precis som du gjorde) när en kollega känner ett behov av att nämna en människas etnicitet i något de berättar eller påstår. Ibland är det en sak som människor gör utan att tänka på det och då är det viktigt att man ger dem chansen att förändra sitt beteende och tänka efter innan de uttalar sig nästa gång.
Tyvärr finns det dock människor som är rasister punkt slut. Där det inte bara handlar om tanklöshet eller okunskap utan där det helt enkelt är en fråga om brist på empati och förmåga att hantera olika sorts människor. Såna personer är tyvärr ofta ute efter att provocera och få en reaktion. När du märker att så är fallet är det bra om du gör ditt bästa för att hålla dig lugn i stunden. Du har all rätt att vara förbannad och ledsen men då ger du tyvärr dessa människor exakt det som dom är ute efter. Om du känner att du inte kan hantera situationen just då är det viktigt att du skyddar dig själv genom att t.ex. gå ut och ta lite frisk luft, andas och samla dina tankar en stund.
Ibland är människor som sagt bara ute efter en reaktion, då kan det bästa vara att ignorera dem helt och hållet eller avleda diskussionen till något annat. Man kan också markera sin ståndpunkt genom sin tystnad eller genom att helt och hållet ignorera personen eller lämna rummet. Ju fler ni är som gör det desto större effekt.
Finns det någon på din arbetsplats som du kan tala om det här med? Någon som du kan gå i allians med och tillsammans utforma en plan för hur ni ska tackla rasismen på er arbetsplats tillsammans? Kom även ihåg att rasism inte har någon plats i en arbetsmiljö och att det därför finns goda skäl att ta upp den här problematiken med chefen eller HR. Vi har alla ett personligt ansvar att stå upp mot rasism så långt vi bara förmår men det ska inte bara hänga på dina axlar. Det är en allt för stor börda för dig att bära ensam. Det är upp till din chef att se till att klimatet på din arbetsplats är trygg för alla och fri från diskriminering av något slag.
När det uppstår en diskussion kring invandring i Sverige som du upplever att är problematisk och fördomsfull kan du påminna dina kollegor om att svenskar är en av de folkgrupper som reser mest i hela världen. Dessutom har svenskar genom tiderna varit väldigt duktiga på att migrera utomlands. Enligt swedenabroad.se (klicka på länken för att läsa mer) räknar man med att det bor svenskar i 177 av världens 200 länder. Enligt en kartläggning från 2022 beräknas 700 000 svenskar vara bosatta utomlands. Man kan rimligtvis tänka sig att lokalbefolkningen i dessa länder inte alltid har särskilt bra erfarenheter eller attityder gentemot svenskar på grund av de kulturella skillnaderna. Då kan du öppet ställa frågan om det vore rättvist av lokalbefolkningen i dessa 177 länder att bilda fördomar om svenskar som folkgrupp utgående från sina personliga erfarenheter av de fåtal svenskar som immigrerat till deras land.
I samband med det kan du poängtera att kulturkrockar kan vara svåra och komplicerade men att det sällan bara är den ena individens fel, utan att problemet oftast är att man helt enkelt inte förstår varandra på grund av att man inte har fått tillräckligt mycket erfarenhet och träning inom mångfald. Men det är på alla människors ansvar att visa varandra respekt och hänsyn oavsett hur olika vi är. Om man är tillräckligt intelligent för att skaffa ett jobb är man tillräckligt intelligent för att tänka kritiskt kring sina egna fördomar och öva sig på att hantera och acceptera olika typer av människor i sin omgivning.
Människan har sedan tidernas begynnelse migrerat, slagit rot på nya platser och knutit band med andra folkgrupper. Det är så vi utvecklas och går framåt. Kulturen vi har idag är inte homogen och en stor del av den har sitt ursprung i något annat land och har från början utövats av någon annan folkgrupp. Så har det alltid varit genom alla tider. Kulturen vi har idag är inte den samma som den var för 10, 30, 50 eller 100 år sedan. Den är i ständig utveckling och det har den alltid varit. Rädsla för mångfald leder inte till bevarande av den nuvarande kulturen utan det leder endast till brist på kunskap och utveckling. Det här är också något du kan ta upp i dina argument.
Precis som du själv säger är det ibland bäst att kontra med frågor. När du upplever att någon säger något problematiskt. Kan du börja med att ta ett djupt andetag, sedan lugnt upprepa vad personen sa och avsluta med att t.ex. säga "intressant, hur har du kommit till den slutsatsen" eller "Vilken forskning baserar du den åsikten på?". Du kan också be personen upprepa vad dom sade och sedan plocka fram telefonen eller datorn och googla deras påstående. Andra frågor du kan ställa om du vill närma dig ämnet på ett mer empatiskt sätt där du vill framstå som nyfiken och oroad snarare än skuldbeläggande är att fråga t.ex. "Hur får det dig att känna när du inte kan tala ditt modersmål med den kollegan?", du kan sedan nicka förstående och fråga "Får det dig att känna dig osäker över att du inte är lika bra på engelska".
En stor del av rasism grundar sig i otrygghet och rädsla. Något som de flesta inte tänker på eller inser. Vi blir obekväma när vi känner att vi inte förstår människan framför oss. Det är en känsla av maktlöshet och osäkerhet. Vi har alla vuxit upp med vissa sociala spelregler. Regler som finns till för att hålla oss trygga och skapa en harmonisk samvaro. Dessa spelregler kan variera från stad till stad, land till land eller bara från arbetsplats till arbetsplats. När vi möter människor som är olika oss och som inte har samma sociala spelregler blir vi därför osäkra, främst på oss själva. Vi kan inte på samma sätt beräkna vad som kommer hända, hur vi kommer bli behandlade och hur vi kommer uppfattas. Det kan kännas otryggt.
En person med god självkänsla och goda sociala färdigheter kommer att se kulturella skillnader som en välkommen utmaning medan en person som inte besitter samma självsäkerhet och sociala kompetens helst kommer undvika sånt som känns främmande. Tyvärr betyder det att personer som skulle behöva öva sina sociala färdigheter mest inte kommer göra det. För såna människor är det lättare att skylla på den andra personens ursprung istället för att se de kulturella skillnaderna som en chans till lärdom och utveckling.
Hoppas det här var till någon hjälp och att du känner att du fick tips. Lycka till och kom ihåg att ta hand om dig själv!
Kram <3
Rosanna