Adhd
26.02.2023
Hej jag har funderat på om jag kan ha någon typ av adhd eller liknade då jag upplever att jag har svårt att konstatera mig. Jag glömmer också bort att lyssna på vad folk säger och står och dagdrömmer, dessutom glömmer jag bort allt och har svårt att komma i tid. Har dessutom alltingen typ ingen energi eller så känns det typ som om att jag skulle kunna börja klättra på väggarna. Grejen är att jag inte upplevs ”störande/flamsig” som när mamma och pappa tänker på Kalle 15 år adhd Va sa du?

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.03.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är bra att du är så självmedveten, och vill ta reda på mera om dig själv och hur du fungerar. I längden så vinner man på det, för ju mera man vet om sig själv och hur man funkar desto bättre kan man styra sitt liv dit man själv vill, och få rätt hjälp när hjälp behövs!
De beteenden och upplevelser som du beskriver är alla mycket riktigt sådana som är typiska för adhd, även det som du skrev i hemliga rutan. Och precis som du säger så kan adhd se ut på måååånga olika sätt utåt, det är inte bara en diagnos för ”vilda pojkar” vilket speciellt många ur den tidigare generationen kanske tänker.
Jag kan ju förstås inte säga om du har någon diagnos och vilken det i så fall är, speciellt inte så här via nätet. Men jag tycker att du kan ta upp hur du upplever din koncentration och din vardag med exempelvis skolhälsovårdaren eller kuratorn på din skola. Du kan också säga att du har funderat på ifall du kan ha adhd, och ifall du skulle vilja göra en utredning så kan du fråga om de kan hjälpa dig starta en sådan process. Ifall du inte vill prata med någon på din skola så kan du också boka en tid på ditt lokala HVC.
Eftersom det kan vara svårt att komma ihåg allt man vill säga så kan det vara bra att på förhand skriva någon typ av lista på vilka symptom man upplever som det man vill ha hjälp med eller det som man tycker stör ens vardag. :)
Sen behöver vi också komma ihåg att det att man är tankspridd och har något ojämnt fördelad energi är vanligt när man är tonåring, och vissa saker kan försvinna med åldern. Men om detta är något som du alltid har upplevt och om det gör det besvärligt för dig i din vardag så tycker jag nog att det är bra att du funderar på om det kan finnas någon ”extra” underliggande orsak till det.
Oavsett om du har adhd/något annat/ingen diagnos så vill jag också att du ska komma ihåg att ditt värde som person är precis lika högt! Och ditt värde som person sitter inte i hur du presterar i olika ämnen, eller hur bra du kan koncentrera dig. Vi är alla bra på olika saker och gör vårt bästa. Obs! Du är inte dum eller lat.
Önskar dig en fin vår! Skriv in igen om du har fler frågor kring adhd eller vill diskutera mera om något annat.
Kram, Kix