16 och gravid
31.03.2015
Hej jag är en tjej på 16 år som tror att jag är gravid jag vet inte dirktigt. Jag låg med en och vi använde inte skydd. Han kom i mig. Jag tog en akut p-piller efter en timme. Kan jag testa mig efter 24 timmar? Grrrr

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
01.04.2015
Hej Grrr! Jättebra att du kunde ta akut-pillret så där snabbt efteråt! Det minskar betydligt risken att du ska kunna vara gravid. Men Nej - du kan inte ta ett graviditetstest efter 24 timmar för att få ett pålitligt gravid/icke-gravid svar. Tyvärr reagerar varken din kropp eller testerna så snabbt.
Du berättar inte var du är i din menstruationscykel. Du får gärna kommentera under och berätta - det gör det enklare för mej att informera om när du kan göra ett graviditetstest. Men som regel rekommenderar man graviditetstest 3-4 veckor efter att man har tagit akut-piller. Vilket ju är en stund att vänta... Kan du släppa din oro och njuta av livet tills, tror du? En tröst är väl att rent statistiskt har du nog en minimal risk för att vara gravid: om man tar akut-pillret inom ett dygn är det endast 5% risk för att det resulterar i en graviditet. Rätt bra odds!
Sen som slutkläm skulle jag rekommendera att du funderar på hormonellt preventivmedel ifall du är i ett fast förhållande som du vill satsa på. Och ifall inte eller ändå i alla fall - använd kondom! Lägg den här erfarenheten till din livshistoria och gör inte om misstaget.
Håller tummarna för dej! Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare