Abandonment and Neglect
20.09.2022
Hej Decibel. Min Pappa har "Neglected" Hela mitt Liv, Jag har försökat att Berätta dehär till honom flera gånger men han säger att han ska bli bättre men han bara ljuger och glömmer helt bort om det. Hur ska jag få honom att förstå hur Ledsen jag är över detta och jag vill at han ska bry sig om mig :( Jauku

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.09.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att det tagit lite mer än 5 arbetsdagar att få svar, vi har haft rätt mycket här på sistone i och med att vi håller på att anställa en ny person här på Decibel.
Ledsen att höra om din situation, jag kan förstå att det gör dig ledsen att din pappa inte visar så mycket intresse för sånt som DU bryr dig om. Alla vill ju känna att deras föräldrar bryr sig om en!
Men grejen är att fast jag inte känner din pappa så tror jag nog han bryr sig om dig, men att han har svårt att visa det på det vis som du önskar. Kanske för att det liksom inte riktigt ”ligger i hans natur”? Vet du exempelvis vilken typ av relation han har till sina föräldrar, alltså din farfar och farmor? Ofta lär vi oss mallen till ”hur man beter sig med andra människor” och ”vad är viktigt att prioritera i livet” hemifrån redan när vi är små.
Det kan vara att din pappas sätt att bry sig är att försöka jobba mycket han kan så att familjen ska ha tillräckligt med pengar för att allt ska vara i skick hemma, och allas framtid ska vara tryggad. Kanske försöker han bry sig mera på det viset, men har inte lärt sig riktigt hur viktigt det är att man också PRATAR med varandra.
Det är bra att du kan prata om det här med din mamma, och att hon kan vara ett stöd som hjälper dig att kommunicera med din pappa.
En sak som jag undrar, som kanske kunde hjälpa, är ifall det finns någon aktivitet som du kunde föreslå att göra tillsammans med din pappa, något som han också tycker om? Ifall han inte är så bra på att prata så kanske det skulle vara lättare för honom till en början att göra konkreta saker tillsammans. Exempelvis att fiska? Eller gå i naturen? Laga mat? Fara till villan, om ni har en sån? Se en film?
Vad som helst egentligen som skulle aktivera honom och göra att ni umgicks mer på tumis.
Men låt dig själv också vara ledsen över att det är så här nu, och ta hand om dig. Förhoppningsvis så är det inte alltid såhär, det kan vara att när både du och han blir äldre så växer ni närmare varandra, vi ska hoppas på det.
Kram, Kix