AKUT HJÄLP MIN KATT
17.01.2014
HEJ! "Min katt är ledsen" frågan är nu akutfall! Han äter inget, han orkar knapt se upp, hoppar jätte saktat ner och när han sover ser han död ut! Idag kom jag hem och han älskar när vi barn kommer hit, och då brukar han altid springa till dörren! Men nu öppnade han knappt sina ögon! Jag tror han har brutit ett ben men jag har ingen aning ! Jag började gråta när jag skrev detta för jag är så jätte himla orolig !!!!!!!!!!! Snälla svara så snabbt ni kan för det är akut! Jag vill inte att han skadar sig!!! :*( :*( :*( :*( :*(
DenUndrande

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej DuUndrande!
Vet du vännen, nu är det nog bäst att ni för katten till veterinären. Han måste undersökas, både för att se ifall något ben är brutet, men också för att försöka ta reda på varför han inte är sig själv längre. Det är tyvärr mycket möjligt att han har någon allvarlig sjukdom - vi kan inte ljuga för dig eller undanhålla dig något. Symptomen du berättar om tyder på det. Det är kanske också bättre att du förbereder dig på möjligheten att han kanske inte kommer att leva så länge till. Skulle han ändå kunna bli frisk igen, så är det ju desto ljuvligare. Men att vänta med att fara till veterinären är inte snällt gjort mot honom, så be mamma eller pappa att föra honom, åtminstone ringa och få en tid nu de närmaste dagarna.
Det är alltid hemskt när ett älskat husdjur verkar må dåligt. Det är så svårt när man ju inte kan veta något säkert, för husdjuret kan inte berätta. Men husdjur ljuger sällan "med kroppen", man ser nog på deras beteende när de har ont eller inte mår bra. Om husdjuret dör eller måste avlivas känns det såklart ända in i hjärterötterna. Men vi vill påminna dig om alla de där underbara åren med din katt. De är i slutändan myyyycket mera värdefulla än den sorg du känner sedan när han "far till de sälla jaktmarkerna". Du skulle säkert inte vilja byta bort de goda åren tillsammans med katten.
Ledsen att vi var tvungna att skriva det här åt dig och vi hoppas verkligen att din katt blir bra igen... Men av lång erfarenhet av husdjur så tycker vi inte att det låter så lovande. Vi beklagar!
Stoooooooor kraaaaaam, hälsar kattägaren Sanna och hundägaren Liselott