Ang. träffen med killen
24.10.2016
Hej! Det är jag som skickade in frågor ang. att jag vill träffa min kille.
Jag berättade nyheterna till mamma men hon verkade inte bry sig så särskilt mycket. Det gjorde ont att höra den stilen från mamma, så det kom några tårar på rummet. Även så var jag rädd att berätta det för henne, då jag vet att hon har sina egna tankar om vårt förhållande. Hon kom in senare och såg såklart på mig att jag var ledsen. Jag berättade hur det låg till och hon sa att han får visst komma hit på besök.
Min pappa är det största problemet, han gillar inte det här alls att jag har träffat någon via nätet. Men alla pappor är ju mer eller mindre överbeskyddande över sina döttrar då hon ska ta hem en kille. Tror inte det skulle märkas någon skillnad ifall det skulle vara en kille från Finland. Mamma sa dock att jag får berätta om det till honom själv. Vet inte hur jag ska få det berättat till honom. Jag kommer känna mig rädd att han kommer såra mig mer än vad mamma gjorde, fast mamma inte menade att såra mig.
Är rädd att det här kommer sluta med att han inte kommer hit att träffas överhuvudtaget. Vilket skulle rent ut sagt krossa mitt hjärta mer än någonsin, då det är allt jag vill just nu är att träffa honom.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
För det första, vilka goda nyheter att han skall komma och hälsa på! Jag tycker att det är alldeles bra att han kommer hit först, för jag tror ändå, oavsett vad dina föräldrar säger i nuläget, att de då skulle förstå att det faktiskt är allvar, på ett helt annat sätt.
Jag förstår ju att de känner oro. Dels är det en kille som du har träffat över nätet - en metod att träffa folk som inte ens fanns då de var i din ålder. Man är ju alltid rädd och skeptisk då det gäller sådant som man inte vet någonting om, och internet kan nog verka fullt av faror eftersom man kanske oftare hör om allting som kan gå fel då man träffar någon över nätet. Men sanningen är ju den att mer och mer folk träffas över nätet idag och det är knappast ett sämre sätt att träffas än att man träffar nån på krogen?
Men det andra som naturligtvis spelar stor roll är att han kommer från en annan kultur. Det finns mycket, gamla och djupt rotade, fördomar här i österbotten mot människor från den regionen. Och de är säkerligen lika felaktiga som fördomar är i allmänhet. Men jag tror ju att de måste få träffa honom för att det skall finnas en chans att de ändrar åsikt, och då är det nog betydligt bättre om han kommer hit än om du åker dit.
Det kan ju tänkas att de är rädda att du skall bli utnyttjad, både ekonomiskt eller på annat sätt. Denna rädsla baserar sig nog mest på fördomar. De kan också känna rädsla för att hans kultur skall skilja sig så pass mycket från din att du senare kommer att bli olycklig i er relation. Men det finns det inte heller någon möjlighet att veta i detta skede. Det måste man helt enkelt ta reda på.
Du är ju redan myndig, så din pappa kan knappast förbjuda dig att träffa någon som du vill träffa. Men jag tycker att du ganska rakt på sak skall berätta för honom att denna kille är påväg hit tillsammans med sin mamma för att träffa dig/er, och att din pappa har lite tid på sig att vänja sig vid den tanken men att det kommer att ske. Sen får ju din pappa känna som han vill - det kan man ju inte heller förbjuda honom, men om du försöker hålla dialogen öppen, och ärligt föra fram att du hoppas att de skall träffas och att din pappa skall se varför du tycker att killen är bra- så kommer din pappa förhoppningsvis ändå att respektera ditt beslut att träffa killen även om han inte är direkt glad över det.
Det kan ju hända att ni träffas och allting känns bara konstigt och fel och ni upptäcker att ni inte har någon kemi alls, eller också märker ni att det verkligen är RÄTT, och isåfall är det knappast heller okomplicerat. Hur gör ni för att få leva närmare varandra liksom. Men allt detta är saker ma måste ta reda på, och som ingen kan veta förrän man faktiskt är där.
Så mitt råd så länge är att försöka vara så ärlig som möklig mot alla inblandade och mot dig själv. Spela med öppna kort. Det innebär att man är mer sårbar men det blir betydligt mindre missförstånd och surande.
Lycka till so far :)
Kram
Tessi