Ångest
09.07.2024
Hej, alltså vad ska jag ta mig till, min familj har gandka svårt med pengar och vi köper så mycket vi kan på rea osv. Min mamma är fantastisk på att timea när och var hon köper vad så vi klarar oss och lever ett ganska ”normalt” liv, jag tror inte liksom att det syns på oss att vi har det dåligt ställt ekonomiskt. Vi har pratat om detta flera gånger hela familjen och vi lider inte heller på nägot sett men vi äter till exempel inte fisk och sånt eftersom det är så dyrt oxh på vintern hande vi bara 16 grader innomhus för att det var så dyrt att skriva upp värmen. (Jag hoppas detta ger en rätt så okej bild på vår ekonimiska situation)
Nu till problemet, jag känner ofta skuld över när hon köper något till mig eller ger mog pengar till något eftersom jag vet att hon inte har sp mycket. Själv har hon typ 3 tröjor samanlagt för att hon lägger alla extra pengar som finns på kläder till mig och mina syskon. Jag älskar min familj och min mamma men jag får så fruktansvärt dåligt samvete när jag vet hur det ligger till.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
10.07.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Ledsen att höra att du känner skuldkänslor och har dåligt samvete. De är tunga känslor att bära på. Ekonomin och allt det som det medför skapar lätt stress och oro, men jag tycker ändå det är jättefint att ni kunnat tala om situationen sinsemellan i familjen. Det är få som klarar av att diskutera öppet och ärligt om ekonomin och hur situationen verkligen ser ut. Det märks att du älskar din familj, precis som du också skriver i din fråga. Det som du skriver i din fråga är absolut inget att skämmas för. Du är långt ifrån ensam att vara i den här situationen. Det här är inget tecken på att din familj på något sätt skulle vara sämre än någon annan, det vill jag att du kommer ihåg!
Det är fullständigt förståeligt att känslor av skuld väcks i dig då din mamma köper saker till dig, det är helt naturligt med tanke på att du vet hur er ekonomiska situation ser ut. Jag hoppas ändå att du vet att det inte är på ditt ansvar att oroa dig om ekonomin i din familj. Du behöver inte känna skuld eller ha dåligt samvete om din mamma köper sådant till dig som du verkligen behöver. Jag är säker på att din mamma vill ditt och dina syskons bästa och vill köpa till er det som ni har behov för.
På basen av det du skriver tolkar jag det som att du är väldigt nära med din familj och att ni kan tala om så gott som allting med varandra. Kunde du berätta till din mamma hur du känner dig? Det tenderar att hjälpa om man får säga högt hur det känns och diskutera igenom saken. Även om du inte kunde hjälpa till ekonomiskt, vilket du inte heller ska behöva göra, så kan du alltid hjälpa till med hemmasysslor eller ta hand om dina syskon så att din mamma får lite ledig tid. Eller kanske du och dina syskon kan tillsammans fixa middag så att er mamma får sätta sig ner i ett färdigt dukat bord? Att hjälpa till kan handla om vad som helst egentligen som du vet att hon skulle tycka om. Det kan hjälpa dig med att hantera känslor av skuld då du känner att du får hjälpa till och göra något betydelsefullt åt någon annan. Du ska inte behöva känna skuld eller ha dåligt samvete över att din mamma köper saker till dig, det hoppas jag verkligen att du kommer ihåg. Det går bra att visa uppskattning till din mamma också genom ord. Berätta till din mamma hur mycket du älskar henne och uppskattar allt hon gör - det kommer få henne att känna sig riktigt bra :)
Om det blir riktigt jobbigt med dina skuldkänslor och ditt dåliga samvete kan du alltid vända dig till elevhälsan i din skola. Det kan vara skolkurator, skolcoach eller skolhälsovårdare. Vem som helst som du känner dig bekväm med. Fastän det inte ändrar på situationen att tala om det med någon, så lättar det oftast på måendet då man får säga högt hur det känns. Om du känner att du behöver prata med någon redan före sommarlovet tar slut kan jag varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan anonymt chatta med professionella. Chatten har öppet hela sommaren måndag till fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR.
Jag vill ännu understryka att pengar gör en inte lycklig. Att inte ha pengar skapar stress, men det finns saker som inte kan köpas för pengar, såsom kärlek och trygghet. Jag blir glad av att du skriver att du verkligen älskar din familj och jag hoppas att det, åtminstone oftast, överväger pengaångesten.
Du kan alltid skriva in hit till Decibel på nytt, om det känns så. Vi finns här för dig <3
Sköt om dig!
Styrkekramar, Lila