Barnslig..
01.08.2014
Hejsan, jag tänkte skicka in en kort fråga bara, säga att jag börjar bli riktigt j*vla förbannad. Jag är ändå så gammal så att jag inte borde vara så barnslig, jag kan inte sova borta en enda natt, och jag har gråten i halsen hela hela tiden om jag till exempel är länge borta från föräldrarna, inte om jag själv är ute, men om jag är hemma och dom är borta. Dethär suger, hatar mig själv bara för det här, känner mig som världens barnsligaste TONÅRING.. Finns nog ingen annan tonåring som är såhär idiotisk som jag. HJÄLP

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.08.2014
Hej, du kan vara helt säker på att du inte är ensam om detta. Helt säkert!!!! Det finns massor med folk som tycker det är trist att vara ensam hemma, massor som undviker att sova borta. Och det är inte barnsligt alls! Vi får många frågor från tonåringar som känner likadant. Jag kan säga att jag hade svårt att sova borta ännu fast jag var 19 år och hade en utbildning. Jag sov med radion på hela nätterna över ett halvår, allt för att det inte skulle kännas så ensamt ;)
Det finns väl inget super knep för att komma över detta, utan det måste få ta sin tid. Men man vänjer sig nog om man tänjer på sina gränser lite i gången. Man plågar sig själv lite, inte för mycket utan bara så pass mycket att man ändå klarar av det. Efter hand när man klarar olika saker, tex att sova borta, fara på ett läger, vara ensam hemma över natten osv så växer man mentalt. När man märker att: "nämen jag klarade ju att göra detta, waaaaao!" Med tiden jobbar man bort sin rädsla och sitt obehag att vara ensam. Hitta på olika saker som kan blanda bort dig, läsa, se på film,  höra på musik, prata med kompisar via datorn/telefonen.
Vi kommer att ha månadens tema i september just om att vidga sina vyer, elller tänja på sina gränser, läs mera efter månadsskiftet.
Ta ingen stress över detta, pina dig lite mellan varven, men som sagt var, du är inte ensam och det är inget att jaga upp sig över. Det blir nog bättre med tiden.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna