Bättre relation
17.09.2023
Jag vill få bättre relation med min bror. Han är två år äldre än mig och förut brukade vi umgås och prata ofta. Nu så är han bara otrevlig och o-social. Jag vill att det ska vara som det var förut. Men hur ska jag göra? ???
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.09.2023
Hej!
Jag förstår att det känns tungt om er relation har förändrats. Det är inte ovanligt att syskonrelationer förändras under livets gång men det behöver inte betyda att det kommer vara just så här för evigt. Ibland går människor igenom perioder när dom inte orkar vara lika sociala och trevliga som tidigare och det kan hända att det är vad din bror upplever just nu. Det är såklart jobbigt för anhöriga och kan också göra att anhöriga känner sig åsidosatta och oroade över den förändrade situationen. Man kanske inte förstår varför det händer och kanske man oroar sig för att det är på grund av en själv som personen inte längre uppför sig som hen brukade. Oftast har det dock ingenting med dig som person att göra utan orsaken ligger antagligen i något som din bror går igenom just nu i sitt liv.
Har det skett någon förändring i din brors liv på sistone? Något som kanske får honom att vara mer avlägsen och distraherad i sin relation till familj och de människorna som står honom nära? Kan det vara så att han är mer stressad än tidigare av någon orsak eller kan det vara något annat som gör att han inte orkar vara social eller hålla en god ton hela tiden?
Det man kan göra är att helt enkelt fråga hur läget är och ifall det finns något man kan göra för att hjälpa eller stöda. Ibland kan det ta en tid innan personen vågar öppna upp om hur dom mår eller vad som pågår i deras liv och som anhörig måste man ibland ha tålamod och vara beredd på att personen inte är villig att prata just nu.
Jag tror att det är bra om du kan förklara för din bror hur du mår och hur du upplever situationen. Det är viktigt att han inser hur hans uppförande påverkar dig och hur det får dig att känna. Det kan också vara skönt för honom att bli påmind om att han har ett syskon som bryr sig om honom och er relation. Det är även viktigt för dig att du inte går omkring och håller inne dina känslor eftersom det i längden kan göra att du känner dig mer och mer arg, besviken och frustrerad och det är väldigt tunga känslor att gå omkring och bära på ensam.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att er relation inte kan bli som den tidigare varit. Vi människor går igenom förändringar under hela vårt liv och även tuffa perioder som ibland kan göra att vi inte orkar ha lika mycket kontakt med människorna i vår närhet. Det känns ofta tungt och sorgligt men det är helt mänskligt. Det kan såklart bli ett problem om en sån här period håller på väldigt länge och man känner att situationen försämras hela tiden men i såna fall är det viktigt att man vågar prata om det. Ibland kan det vara bra att det uppstår  jobbiga situationer så man sedan kan ta sig ur dom tillsammans och komma varandra ännu närmare i slutändan. När vi vågar prata om svåra saker och när vi vågar visa våra dåliga sidor till människorna vi älskar och bryr oss om gör det att vi skapar starkare band till varandra. Vilket oftast är en bra sak även om vägen dit kan vara svår och full av tuffa känslor, jobbiga situationer och diskussioner.
Jag hoppas att du vågar börja prata med din bror om hur du känner och även fråga honom om hur han mår och hur han har det. Du kan vara beredd på att det inte genast kommer ge trevliga resultat. Det kan ibland kännas som att situationen försämras när man öppnar sin mun och börjar prata men det är ändå ett viktigt steg att ta för att i framtiden skapa en hälsosam relation där man litar på varandra och vet att man kan klara sig igenom svåra perioder tillsammans.
Kom ihåg att även om din bror är osocial och inte särskilt trevlig mot dig för tillfället så älskar han dig fortfarande och han förstör knappast er relation avsiktligt. Det är såklart inte en ursäkt och han har ingen rätt att behandla dig illa! Du får sätta gränser och stå upp för dig själv om han är otrevlig mot dig och det kan vara bra för honom att bli påmind om att han inte har rätt att uppföra sig hur som helst och att du är en person som förtjänar respekt och att bli behandlad bra av din egen bror. Det är bra om han får höra att du älskar honom och finns där för honom men då måste han i alla fall försöka komma emot lite och möta dig halvvägs och inte behandla dig illa. Du vill ju honom bara väl och han vill utan tvekan detsamma för dig.
Jag hoppas att du känner att du kan prata med dina/era föräldrar om saken och kanske få lite klarhet i hur dom ser på situationen. Kanske kan ni alla prata om saken tillsammans med din bror så att både du och han kan få det stöd ni behöver och förtjänar. Du kan även vända dig till någon annan du litar på. T.ex. en vän, din skolkurator/hälsovårdare, lärare, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen. Du får också skicka hit till oss på Decibel om du behöver stöd eller hjälp. Vi finns här för dig.
Kram,
Rosanna