Bröllop
16.02.2016
Hej! Min mamma dog för snart 3 år sedan i cancer och jorden rasade under resten av familjens fötter. Men min pappa lyckades resa sig upp och hittade en kvinna åt sig som han nu ska gifta sig med. Kanske inte rätt forum men jag skulle vilja ha hjälp med bröllopspresent. :) Jag skulle vilja ge något speciellt, jag vet inte men något som inte gör så att mamma glöms bort helt och hållet men samtidigt hyllar deras nya kärlek. För mig känns det på ett sätt viktigt att inte mamma glöms bort helt? är det kanske lite konstigt..? hehe..
Nejmen tips på vad man kan köpa åt en förälder när hen gifter sig? Jag är verkligen helt ute och cyklar när det kommer till sådant. :)
Tack! Lisa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.02.2016
Hej Lisa!
Först: beklagar din mammas bortgång <3 Sedan: gratulerar till din pappas nya kärlek. Vi vill ju nog alla ändå att våra föräldrar ska vara lyckliga och med åren kan man ofta bättre förstå att den ensamma föräldern fortsätter att vara människa, även när man själv fortsättningsvis känner sig som halvt föräldralös. En ny kvinna kan inte ta din mammas plats, inte heller i pappas hjärta, men som tur är så kan hjärtat växa och ge nytt rum åt nya människor.
Bröllopspresenter kan vara antingen olidligt svåra eller jättelätta att hitta på om man utgår från viljan att ge något personligt. Ibland får man ahaa-upplevelsen direkt och kläcker den brillianta gåvan, ibland måste man kompromissa med sig själv och trösta sig med att tanken i alla fall var god. Traditionella bröllopspresenter handlar kanske idag mest om presentkort av alla de slag. Det kan vara till en restaurang eller annan gemensam upplevelse, men lika gärna till något man vet att brudparet behöver, som presentkort till ett byggvaruhus om de renoverar sitt gemensamma hem. Men för den skull behöver det inte vara opersonligt.
Vi brainstormade lite här på kontoret och kom fram till att upplevelser, där brudparet kan lära känna varandra ännu bättre och trivas ännu bättre i varandras sällskap, kan vara en bra present. Nu skrev du ju inget om hur mycket presenten får kosta, men man kan kanske gå ihop med flera syskon eller släktingar om man vill få råd till något större, som en hotellövernattning eller liknande. Men mycket kan man göra ganska "billigt". Som ett presentkort på en picknick nu i vår som du gör åt dem, alltså packar korgen med mat och dryck, filt och kanske lyktor, en liten radio mm, och hittar den perfekta platsen åt dem färdigt. Presentkortet kan du alltså göra själv. Detsamma om du som present lovar att komma och fota dem två tillsammans på något romantiskt ställe, laga romantisk middag åt dem någon kväll eller liknande. Biljetter någonstans kanske också funkar, som till en teaterföreställning i en annan stad (så att de far på roadtrip och övernattar tillsammans), någon natur- eller äventyrsupplevelse (finns allt från fiske- eller snöskoterutflykter till Escape Rooms i alla de prisklasser), till och med kurser och seminarier kunde funka (tex om de har sommarstuga och båt kanske en navigationskurs vid närmsta arbis/vuxen-/m,edborgarinstitut kunde vara något?
Slutligen tycker nog alla förälskade om att se sina namn tillsammans, speciellt i det gemensamma hemmet. En postlåda där det står deras nya gemensamma namn på? En tavla med foto av dem och datum för bröllopet? Kolla på pinterest.com tex under wedding presents, så får du massor av inspiration. Där finns såna otroliga mängder supergulliga och omtänksamma presentidéer, vissa som du kan göra själv ("diy") mer eller mindre gratis.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott