Där hemma
22.10.2023
hej! Jag är en tjej på 14 år som är på sjukhuset för mår så dåligt jag har skälvskade beteende och har självmordstankar jag har försökt 2 gånger att ta över doss. Efter varje gång ångrar jag det lite men sen när tiden är kommen igen så finns inte de tankarna att jag har vänner som älskar mig. När jag var 11 år kallade min mamma mig för första gången tjock och då visste jag inte att det i te var okejj men jag blev såklart jätte ledsen och jag gick runt och tänkte på det hela dagarna och när jag var 13 år så var det som en vana att när jag kommer hem från skolan så vågar jag aldrig fråga mamma om det finns nån mat för ja vet vad hon skulle svara. För en gång r jag frågade om det finns nån mat och om mamma har lagat nån mat så sa hon att jag inte behöver nån mat för jag är redan så tjock. De var en kort berättelse om första gången jag tog en överdos. Livet fortsätter och det var en vana att jag varje kväll sitter inlåst på rummet hungrig och med så mycket ångest att gå till kylskåpet för man vet inte om mamma kommer se vad man gör och ge nån kommentar på det. Så istället sitter jag på rummet med ångest och gråter. Sitter och skrollar tiktok och Instagram och ser alla perfekta människor. När jag fyllde 14 år så hittade mamma all mina rakblad och knivar jag hade på rummet i en låda under sängen där jag också hade min dagbok om hur jag mådde. Jag var inte hemma när jon hittade det men när jag kom hem från skolan så ringde mamma sos=socialen och jag åkte in på sjukhus nu har jag varit på sjukhus i snart en månad. Har du något förlag hur jag ska börja älska mig själv? godnatt
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
07.11.2023
Hej!
Allra först så vill jag berätta för dig att du har en väldigt bra förmåga att uttrycka i text hur du känner dig. Det märks att du har tänkt väldigt mycket på den situation du nu hamnat i och som fått dig att må väldigt dåligt. Det är ledsamt att läsa hur du inte haft någon som riktigt förstått dig och att du därför på egen hand försökt få dig själv att må bättre.
Ångest är en riktigt, riktigt obehaglig känsla då den kommer. Man blir jätterädd när man märker att man inte alls kan kontrollera vad som händer. Många ägnar sig därför åt självskadebeteende som ett sätt att få kontroll över situationen och för att det känns som att ångesten lättar när man skadar sig fysiskt. Det är på samma sätt med att man tar en överdos tabletter. Ångesten är så hemsk så man vill bara fort bort ur situationen, så man inte kan känna något. Den gör att vi inte kan tänka logiskt utan vi börjar handla väldigt impulsivt. Dessa strategier hjälper egentligen ingenting, ångesten kommer ändå tillbaka och man mår sämre än nånsin efter att man skurit sig eller tagit tabletter eftersom man då också skäms och känner skuld över vad man just gjort. Ångesten älskar skam-och skuldkänslor och därför brukar det oftast bli så att ångesten bara blir värre och värre efter sådana händelser.
Ångesten är ändå en sådan sak att den inte vill oss människor illa, men eftersom vi inte vet vad den betyder och vi är vana att ha kontroll så tolkar vi den oftast som att den hotar oss. Om du skulle lyckas ändra din uppfattning om ångestkänslan så har du kommit väldigt långt. T.ex. kan du då du märker den är på kommande försöka se om du kunde koncentrera dig på din andning istället. Pröva att andas långa, djupa andetag genom näsan med munnen stängd, håll andan medan du räknar till åtta och blås ut luften jättelångsamt genom munnen. Många människor har också nytta av att säga högt olika saker till sig själv när de känner ångest , t.ex. ”Hej ångest! Tack för att du varnar mig, men jag är trygg. ”, eller ”Hej min hjärna! Tack för varningen, men det finns inget som hotar mig, allt är lugnt.”
Att någon som ska vara en trygg person för dig kallar dig tjock är inte okej. Jag tänker att eftersom du är så bra på att skriva så tycker jag att du ska skriva ett brev till din mamma och berätta hur du känner och upplever när du hör henne uttrycka sådant. Du kan först be din terapeut läsa det och så kan ni tillsammans träffa mamma och du kan läsa det eller ge det till henne. Då kan det bli en bra diskussion kring detta och mamma kan faktiskt ha lättare att sätta sig in i dina känslor.
Jag kan också berätta för dig att det finns inget som heter ”perfekta människor” . Det finns ingen människa på hela detta jordklot som är perfekt. Perfekta människor är det du ser i flödet när du scrollar, många av dem influencers som får betalt för att visa en glansbild av sin vardag men även helt vanliga människor som har ett starkt behov av att visa att man har det jättebra. Och tänk vad man kan åstadkomma genom att leka med olika fotofilter! Nästa gång du fastnar vid en perfekt människa så ska du riktigt stanna upp och titta på hen. Fråga dig själv: Vad vet jag om denna människa egentligen? Du har ingen aning om vad hen gått igenom, vilka sorger eller smärtor hen har upplevt eller vilka komplex hen lever med. Du ser bara en pytteliten del av den stora helheten men ändå jämför du dig med den. Då kanske du börjar se att det är väldigt onödigt att sätta ner all sin fritid på att jämföra sig med andra.
Slutligen vill jag tipsa dig om en app som du skulle ha mycket större nytta av just nu när du inte mår bra: Den heter Lumeno och är gratis att ladda ner för både Apple och Android telefoner. Många användare har sagt att appen fungerar som en ledstång i vardagen, något att hålla fast vid dagligen för att både distrahera från mörka tankar och påminna om ljusa stunder som kan vara bra för det psykiska måendet. Det är viktigt att du kommer ihåg att appen inte kan ersätta din vård, men den är ett jättebra hjälpmedel att ha vid sidan om i vardagen.
Höstens varmaste tankar till dig!
Hälsningar Camilla Pitkänen