Familje problem?
04.02.2022
Mina föräldrar har nu bråkat o. Haft det svårt en tid och för en tid sedan fick jag reda på att de funderar på att skilja sig, några dagar senar hittade jag min pappa gråtande på soffan pga att de printat ut skilsmässopapper, vet ej om de har fyllt i dem än. Jag är rädd att allt kommer gå snett. Har inte mått så bra heller på sista tide eftersom jag har så jävligt höga krav på mig själv. Jag tycker om min bästa vän men hon är ihop med någon annan och inget är rigtigt bra just nu. ????

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.02.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att det är en jobbig period i ditt liv just nu. Försök att komma ihåg att det bara är en period, det kommer komma ljusare dagar igen även om det kan kännas svårt att se det just nu <3
När föräldrar bestämmer sig för att skiljas så påverkas naturligtvis hela familjen, och som barn till dem vill man ofta att allt ska vara som förut och att alla ska leva tillsammans. Dock är det ju så, att om dina föräldrar inte är lyckliga tillsammans längre så kan det vara bäst att gå skilda vägar för att både de och du/ni barn ska må bättre.
När själva skilsmässan pågår mår alla ofta dåligt, även den som har tagit inititiativet till skilsmässan. Det finns många arga och ledsna känslor med i bilden, som behöver lite tid. Förhoppningsvis hittar både din mamma och din pappa en fin vardag även fast de skulle bestämma att de inte ska leva tillsammans som ett par längre.
Det är helt okej för dig att vara arg och lessen och kanske till och med inte vilja ha lika mycket kontakt med föräldrarna på en tid medan du processar det som händer. Det kan också vara tvärtom att du vill ha mera tid än vanligt med dina föräldrar just nu. I så fall så kan du bra berätta för dina föräldrar vad du känner att du behöver.
Om du kan prata med dina föräldrar om det som händer så vore det jättebra (exempelvis om du har frågor kring hur de praktiskt tänker ordna saker som boende ifall de skiljer sig), men om du inte just nu vill så är det också okej. Men i så fall så vore det bra om du hade någon annan som du kunde prata med om det här? Kanske någon kompis vars föräldrar är skilda (alltså någon som gått genom samma känslor som du gör nu), eller någon utomstående vuxen, exempelvis kuratorn på din skola.
Ett annat tips är att  Barnavårdsföreningen ordnar bland annat stöd både individuellt och i grupp för barn och tonåringar vars föräldrar har skiljt sig. Mer info hittar du HÄR. På länken hittar du också en broschyr som heter ”Skilsmässa?! En guide skriven av unga”, som du kan ladda ner och läsa.
HÄR är en annan sida som har 100 frågor kring när föräldrar separerar, som är både skrivna och besvarade av unga människor.
Vad jag önskar att du ska komma ihåg och bära med dig är att även dina föräldrar är människor med egna känslor och behov och att inget av detta har skett med avsikt att såra dig eller dina syskon (ifall du har sådana). Förhoppningsvis kan ni med tiden prata ut och dina föräldrar kan förklara varför det gick som det gick.
Det är ledsamt att din pappa är så nedstämd just nu. Jag hoppas han hittar professionell hjälp för sina tunga känslor, men ibland kan det vara lite svårt för män av hans generation att våga öppna sig och ta emot hjälp. Ifall du upplever att du blir påverkad av din pappas mående på något vis så tycker jag absolut att du kunde kontakta FinFami. De finns till för att ge stöd till människor som har närstående med mental ohälsa. Som ung person kan man även prata med dem genom exempelvis e-mail, Snapchat eller Instagram! Mer info om det hittar du HÄR.
Jag sänder dig mina varmaste kramar och hoppas att du orkar hålla ut tills situationen har lugnat sig och ni, alla i familjen, hittar nya vägar och lösningar.
Kram, Kix
P.S. Jag såg att du skrivit in också en annan fråga om läget med din kompis (eller i alla fall tror jag det var du för där stod det också om skilsmässa), så vi kommer skriva mera om dina egna kärleksbekymmer i den frågan.