Får bara fler och fler syskon...
22.08.2019
Hej Decibel! Jag har ett väldigt jobbigt problem,men jag kan inte ändra på det och det kan ingen igentligen. Men det är såhär att mamma och pappa är ganska unga (27 år) och jag är 15 och jag har 8 syskon och ska antagligen få ett till...mamma fick sitt första barn med pappa då dom var runt 17-18 år och sen har de bara blivit fler och fler och hon är hela tiden gravid...många tror att vi e lessare men det är vi inte utan det är ba så att mamma och pappa är väldigt slarviga när det gäller skydd och mamma vill inte göra abort för hon säger ba att hon vill ha en ”så stor familj som möjligt” . Men hon tänker inte med sin hjärna ibland känns det som för att vi har jättelite pengar för att vi hela tiden måste bygga ut nya rum och köpa mer babysaker. Mina syskon är då alltså 5 lillasystrar (åldrarna 4,7,2,9,13) och sen 4 lillabrödrer (10,5,1,spädbarn som föddes för ksk 4 månader sen). Tycker verkligen det är jättejobbigt att ha så många syskon och fick ju då veta nu att jag kanske sa få ett till...en till lillasyster....och bara för att jag är äldst så måste jag göra ALLT hemma. Byta blöjor,städa hela huset,diska,ha sommarjobb och sen måste ge pengarna till mamma och pappa så de har att renovera med osv. Hur ska jag göra? Jag är verkligen helt slut och behöver vila men har aldrig tid för det och delar tillockmed rum med min 13 åriga lillsyster så har aldrig egentid heller. Har pratat lite med kuratorn men hon förstår inte... Linn
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
26.08.2019
Hej och tack för din fråga! Jag förstår verkligen din frustration och att du är trött på situationen. Vi kan ju förstås inte ändra på situationen eller förhindra att du får fler syskon, det beslutet är ju dina föräldrars. Dock tycker jag att det låter väldigt orättvist att du ska behöva göra så mycket hemma och till och med betala av dina sommarjobbspengar. Jag tycker att det verkar som att du tvingas ta ett vuxenansvar och det anser jag inte är rätt. Det är dina föräldrar som ska sköta den biten! Givetvis hjälps alla i hemmet åt efter förmåga men när man är femton år ska man också få vara en tonåring och inte ha så mycket ansvar som du verkar ha.
Prata med dina föräldrar. Säg att du är trött och lessen och förklara hur du känner det. Småningom är det dags för dig att flytta hemifrån till något eget och kanske blir det tidigare än du har tänkt dig. Hur ser framtiden ut för dig? Har du möjlighet att t.ex. flytta till något internat i samband med dina studier? Eller finns det en släkting där du kunde bo?
Hoppas du hittar tröst i att du snart är vuxen och får skapa dig ett eget liv. Jag hoppas också att dina föräldrar lyssnar på dig så att ni hittar bättre lösningar hemma.
Hälsar Cecilia