får inte festa
31.12.2016
Hej hur kan jag övertala mina föräldrar att låta mig festa jag är 17 snart 18 och jag får ändå inte dom säger att jag inte får dricka och när jag säger att jag inte kommer göra det litar dom inte på mig dom säger att om jag umgås med sånna vänner så kommer jag börja knarka och när jag säger nej det kommer jag inte säger dom att jag säger så nu men kommer ändå göra det och att jag är en person som lätt hamnar i sånt för att jag inte mått bra på länge. Får inte ens sova över hos någon kompis och dom överdriver allt min kusin brukade gå ut ofta han festade överdrivet mycket och hans vänner va det viktigaste som fanns för honom samma vänner som sköt ihjäl honom och det va efter det som mina föräldrar börjat betee sig så och det va för snart 2 år sedan. Dom lyssnar inte och jag vet inte vad jag ska göra. johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2017
Hej,
Jag förstår att det känns frustrerande att dina föräldrar inte litar på dig. Det är bara naturligt att du skulle vilja träffa dina kompisar på kvällarna och festa precis som de gör. Det är också helt naturligt att du känner dig utanför om du inte får delta.
Men försök för en stund att se det från dina föräldrars synvinkel. Har de nån anledning att tro att du inte skulle hålla vad du lovar om du säger att du inte skall dricka? Har de nån anledning att tro att du skall börja missbruka droger? Rent lagligt får du ju faktiskt inte dricka förrän du har fyllt 18, och det skulle vara olagligt av dem att "tillåta" att du gjorde det. Det kanske handlar mer om att de inte litar på dina vänner än att de inte skulle lita på dig?
Jag kan inte direkt ge dig några tips på hur du skall lyckas övertala dem, men jag tror att genom att man försöker sätta sig in i hur den andra tänker och känner så kanske man kan komma fram till nån sorts kompromiss. Sätt dig ner med dina föräldrar och tänk igenom saken tillsammans. Be dem se saken från din sida, och räkna även upp argumenten från deras sida - så att de förstår att du vet hur de känner sig. Som i alla diskussioner så förutsätter det att man håller sig lugn och inte börjar ropa och svära utan på ett moget sätt kan föra fram sin sak.
Som sagt, jag förstår att det är jobbigt att uppleva att man inte får göra samma saker som ens kompisar, och det kan ju hända att dina föräldrar verkligen är överbeskyddande och överdriver, men trots allt känner dina föräldrar dig väldigt bra och vill bara det som är bäst för dig.
Tala med dem, det är mitt råd. Och funkar det inte så talar du med dem igen. Men sköt det snyggt :)
Kram
Tessi