Får pappa röra på mig?
09.02.2016
Pappa rör på mig varenda kväll då mamma sover, jag säger att han ska sluta och det gör ont men han bara säger att jag måste vara tyst om det för mamma. Hon skulle bli sur osv. Men pappa säger att det är laglit för att jag är hans dotter, och då får man röra på stället under baddräkten. Är detta laglit och vad ska jag göra? Pappas flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2016
Hej.
Vad bra att du skriver och frågar. Det din pappa gör är INTE rätt. Det är INTE lagligt och han får INTE göra så. Det är fel på alla tänkbara sätt.
Precis som du har lärt dig så är de ställen som täcks av baddräkten bara dina egna, och ingen annan person har rätt att röra dig där. Inte ens dina föräldrar. Jag förstår att det kan kännas svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel då det handlar om din pappa, men det han gör mot dig är inte rätt och det vet han om, det är därför han vill att du skall hålla saken hemlig.
Nu är det jätteviktigt att du berättar om det som har hänt för någon, kanske en lärare du gillar eller din skolhälsovårdare? Eller en kompis mamma, en moster eller mormor, en ungdomsledare, en präst eller vemsomhelst vuxen. Alla vuxna kommer att hjälpa dig. Jag förstår också att det kan vara jättesvårt att berätta en sån sak för någon utomstående, men det är viktigt att någon vuxen får veta om det så att din pappa inte kan göra dig mer illa. Om du känner att du inte vågar säga det så skriv ett brev, eller printa ut det du skerv åt mig och det jag svarade och ge brevet till en vuxen du litar på.
Huvudsaken är att du berättar det för någon. Sen är det deras uppgift att göra det som behövs för att du skall få vara trygg.
många kramar.
Tessi
Hej igen, du kan ta kontakt till oss via decibel@korsholm.fi så kan vi hjälpa dig vidare, vi finns också på Facebook som Decibel Liselott ifall du vill kontakta oss där via eller så på telefon 0447277911. Vi ser mycket allvarligt på detta och vill att du ska få ha det bra och känna dig trygg.
Många kramar från ungdomsinformatörerna Sanna, Liselott och Jenny