Fejkar orgasm
25.05.2025
Hej!
Jag och min kille har varit tillsammans i 3 år nu och vi har jättebra sex men jag har börjat få svårt att komma då han går ner på mig.
Förr hade jag väldigt lätt att komma då han gick ner på mig, men nu händer det ingenting jag ligger mest där och vill att det ska ta slut.
Det är samma då jag onanerar jag hade väldigt lätt att komma förr men nu tar det väldigt låång tid fastän jag gör det själv. Och jag tror ju inte att det är han pga honom då det är lika för mig.
Jag skulle vilja säga till honom men jag vet att han kommer ta illa upp och känna sig dålig och därför fejkar jag istället en orgasm. Vad kan detta bero på? Som sagt inget i sexet har förändrats det är bara jag som har fått väldigt svårt att komma både vid sex och onani

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2025
Hej,
Det är svårt att ge dig något exakt svar vad det beror på att du upplever att du är okänsligare och har svårare att komma än tidigare. En sak som kan vara bra att fundera på är hur du onanerar då gånger du har sex med dig själv. Använder du t.ex. en Satisfyer så är det tyvärr förhållandevis vanligt att man efter ett tag kan uppleva att känseln i nerverna har försämrats. Därför kan det vara bra att ha flera olika sorters leksaker som fungerar lite olika så att man kan variera sättet som klitoris stimuleras på. Så om du alltid använder samma sexhjälpmedel så är mitt tips att skaffa flera så att du kan variera.
Det du beskriver kan helt enkelt också vara så "enkelt" att ni nu har varit tillsammans tillräckligt länge för att den första galna förälskelsefasen har övergått i nästa fas, och detta påverkar givetvis också sexlivet eftersom det organ som är mest avgörande vid sex är hjärnan. Jag förstår att det kan vara svårt att sluta fejka orgasm nu då du har börjat med det, men lita på att INGEN vinner på att du fejkar. Det att du får orgasm är någonting som är värt att eftersträva om DU vill ha en orgasm. Det är inte någonting som du skall prestera för din partners skull. Tänk hur besviken du själv skulle bli om du fick veta att din partner fejkar orgasm för att inte göra dig ledsen. Då är det betydligt bättre att vara ärlig med vad man upplever för att man tillsammans skall kunna göra någonting åt saken. Om du inte vill så behöver du inte berätta för honom att du har fejkat, du behöver bara sluta med det nu för att sedan eventuellt kunna ta upp det till diskussion att din känslighet har förändrats, och att ni behöver jobba på det.
Du skriver att ni har bra sex, men att det har blivit svårare för dig att komma då han går ner på dig. Din kropp är inte en maskin, så bara för att den tidigare har reagerat på ett visst sätt på ett visst stimuli innebär inte att det alltid kommer att vara så. En vanlig fälla som man kan hamna i då man har ett längre förhållande  är t.ex. att sex alltid ser ut på samma sätt och att det alltid följer samma manus. Därför kan det vara bra att man ibland varierar sig lite, t.ex. med någonting så enkelt som att man har sex på ett nytt ställe (t.ex. i soffan eller duschen om man vanligtvis har sex i sängen, eller att man testar med någonting man inte har gjort tidigare.) En annan avgörande sak för hur lätt eller svårt det kan vara att komma är hur upphetsad man är då man börjar på. Det är vanligt att man i början av ett förhållande är väldigt upphetsad mest hela tiden, men det är normalt att det minskar då den första förälskelsen övergår i någontng mera varaktigt. Det innebär inte att man inte längre skulle kunna bli upphetsad, bara att det förändras och att det kan kräva mer tid och avsiktliga handlingar för att nå samma resultat. Nu vet jag förstås inte om du har upplevt någon förändring idetta, men du kan t.ex. testa detta på egen hand genom att försöka att avsiktligt väcka din upphetsning (t.ex. genom att lyssna på, läsa eller titta på någonting upphetsande) innan du onanerar. Märker du då någon skillnad? Går det snabbare/lättare att komma om du värmt upp din hjärna innan du börjar på?
Om du inte alls känner igen dig i det jag har skrivit och inte tror att problemet är något av de ovanstående så tycker jag att du skall boka tid hos en gynekolog för undersökning, så att gynekologen får kolla upp att allting ser ut som det ska och ni kan diskutera vad det kan bero på.
Mitt antagande är att det inte handlar om att någonting skulle vara "fel", bara att ni nu får ta saker till nästa level. Vårt sexliv är någonting som kan fortsätta att utvecklas  - eftersom vår sexualitet också utvecklas hela tiden och förändras bara vi tillåter det. Efter tre år har era kroppar eventuellt vant sig vid det sätt ni brukar ha sex på - men det finns ännu massor av saker som ni har kvar att upptäcka och lära er om både er själva och varandra. Om du tror att detta kunde stämma in på er så kan ni t.ex. göra en övning där ni båda får 6 blanka papperslappar var. På tre av lapparna (Safe Cards)  avslutar ni meningen "Jag tycker om då du ..." Dessa lappar handlar alltså om det sexliv ni har just nu, och att ni kan ge feedback på de tre saker som ni själva upplever som skönast ("Jag tycker om då du går ner på mig" eller "jag tycker om då du biter mig i halsen"). På de resterande tre lapparna (Wild Cards)  avslutar ni meningen "jag skulle vilja..." eller "jag skulle vilja att du..."; och på dessa lappar fyller ni alltså i saker som ni skulle vilja testa på ("jag skulle vilja ha sex utomhus" eller "jag skulle vilja att du band fast mig"). Genom att sedan läsa era lappar får ni delvis bekräftat vad er partner njuter av att ni gör, men även tips på hur ni kan utvecklas och nya saker som ni eventuellt kan testa. Det innebär inte att man förbinder sig att testa det man har skrivit på sina Wild Cards, men det kan ge en uppfattning om i vilken riktning man kan vidga sina vyer på sikt. Det är någonting du kan fundera på.
Skriv in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi