flytta?
03.06.2014
Hej! jag är 14 år. Jag och min familj(mest mamma) bråkar alltid mycket, har gjort det länge. Hon säger ofta att jag måste flytta till en annan familj. Psykolog har inte funkat.
Jag vill så himla mycket att vi slutar bråka så att jag kan bo kvar. Men vi kan inte fortsätta såhär, det har gått så långt att jag till och med funderar på att skada mig, att allt vore bättre om jag försvann. Jag vill bo kvar men vad har jag för möjligheter som 14 år? :( hjälp mig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.06.2014
Voi älskade vännen,
vi skickar tiotusen kramar åt dig från decibelgänget, vi känner så med dig <3 vi har skickat din fråga vidare till en av våra härliga experter. Hoppas att du orkar vänta på svar ännu.
Och vännen, om du känner så starkt att du funderar på att skada dig själv så måste du vända dig till någon med dina funderingar. Läs våra hjälp-sidor och gör allt du kan för att STÅ EMOT!!! Försök få ut dina känslor på något annat sätt. Skriv, rita, spring, skrik i skogen, gör vad som helst. Har du sett att du fått en så härlig kommentar här på din fråga? Hen som skrev kommentaren kommer med viktiga poänger: självskadande är inte värt att testa, det HJÄLPER INGET I LÄNGDEN och du börjar bara lida mer av det. Det vill vi inte att du ska behöva uppleva. <3
STOOOOR KRAAAAAAM, ta hand om dig vännen och vi lägger upp svar här så fort vi får det.
från storasyster och sommarjobbare Angelica
Hej igen gumman!
Vi bara måste svara på det här nu, vi kan inte vänta längre. Det här är inget som någon ska behöva höra, någonsin, så är det bara. Och om du mår så pass dåligt att du funderar på att skada dig själv pga dina hemförhållanden, då har det gått aaalldeles för långt.
Du behöver hjälp nu vännen. Du skriver att psykolog inte har funkat, men nu undrar vi vilken slags psykolog det är du/ni har testat? Har bara du varit hos psykolog eller både du och din mamma? Just familjeterapi skulle i ert fall vara det allra bästa. Familjeterapi är ju en trygg plats för både dig och din mamma att säga vad som helst – terapeuten har sett allt sånt tidigare, han vet vad han ska säga och göra för att hjälpa er. Där får man fast gråta hysteriskt och skrika om man så vill. Den personen är där för ER och vi lovar att den terapeuten i så fall skulle göra ALLT för att du ska bo kvar hemma. Att du skulle flytta kommer inte på fråga i första hand. Det viktigaste är ändå att du faktiskt nu skulle säga som du känner. Utan att bli arg eller irriterad på din mamma bara berätta vilka känslor du har och hur hennes beteende får dig att må. Att du verkligen inte vill flytta utan du vill göra allt för att ert förhållande ska bli bättre.
Och du, det kan hända att just den psykolog som du/ni testade inte alls är den bästa för er. Det är många saker som ska klicka för att psykologsamtal ska bli värdefulla hjälpmedel: det allra främsta är tiden. Hur många gånger har du varit hos psykolog? Det tar nog en tid innan man lär känna den andra människan och på riktigt vågar öppna sig för henne eller honom, det tar en tid innan man vänjer sig vid hur personen funkar och inser hur just ert förhållande ser ut. Sen kommer också personkemin in, naturligtvis. Med en terapeut måste man ha ett alldeles speciellt förhållande, det ska vara nära men ändå professionellt. Det är helt klart att första personen man träffar inte nödvändigtvis fungerar i längden. I så fall måste man byta och prova på nytt och det är inget mer med det. Men ge nu inte upp!!!
Utöver det att ni som familj behöver hjälp så skulle också du vinna på att prata med någon utomstående, någon som inte är din mamma alltså. Det tär på psyket att få höra såna saker som du har fått höra. Och gumman, det måste du inte gå igenom på egen hand. Eller mer så här: det FÅR du inte gå igenom på egen hand. Såna här saker kan komma tillbaka när du är äldre och bita sig fast och så börjar du må dåligt utan att riktigt veta varför, så snälla, sök mer hjälp nu. Det finns härliga härliga psykologer där ute som du kommer att komma jättenära och det kommer att betyda så mycket för dig. Kolla nu igenom våra hjälp-sidor, ring till någon av numren eller logga in på nån av chattarna om det blir riktigt panik. Psykporten för unga har information om var du kan hitta hjälp just där du bor så kolla upp det också.
KRAAAAAM <3
från Angelica, Liselott, Sanna och Lena