gravid mamma
18.10.2015
Hej! har ingen aning om till vilken kategori denna fråga hör men lägger den hit...Nu är det så att min mamma är gravid och jag vill inte att hon skall vara det...finns det något jag kan göra för att ändra denna tanke? bay

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.10.2015
Hejsan bay
Vilka fina tankar du har, på riktigt. <3 Inte alla som vågar stå för att man tänker så, men helt säkert är det jätte vanligt. Jag kan förstå hur du tänker eftersom jag har en bror som är 15 år yngre än jag. (Vi har en syster mellan oss som är 5 år yngre än jag).
Vi har inga begränsningar på hur mycket man skriver i hemliga rutan, vi är bara glada över så mycket extra info som möjligt :)
Nu vet jag ju inte hur det går till i din skola eller bland dina kompisar, men ingen sa något om du jag skulle få ett syskon fast jag var 15 år. Tror du att någon kommer att prata om det i skolan? Sen vet man ju inte om det här barnet var planerat eller om det "bara kom", det kan ju hända att de gärna velat ha ett barn till men så har det inte lyckats förrän nu. Sånt vet bara dina föräldrar.
Min bror var 1 år då jag for iväg till Helsingofors och studera. På ett sätt lärde vi inte känna varandra men på ett annat sätt så fick vi allt det roliga och fina men behövde inte ha det trista med bråk och vardag. Jag minns inte att han någonsin skulle ha stört mig då jag hade kompisar hemma eller lagat sönder något för mig. Sånt vet jag att nog hände mellan min bror och syster. Du kommer helt säkert att älska hen då hen kommer, ni kanske inte kommer att vara super nära nu de första 15 åren, men senare i livet kommer det inte att vara någon skillnad om ni har 17 år eller 5 mellan er i ålder. Ni är syskon och så är det med det. Ni kommer alltid att ha massor gemensamt fast ni har stor ålderskillnad. Du kommer att kunna hjälpa hen och ge råd i olika saker. Tänk vad lyx att få ha en så mycket äldre syster som kan berätta hur man ska bete sig på krogen, vad det är som gäller när man ska flirta och en hel massa annat. Du kan bli den som hen kan vända sig till med pinsamma frågor som hen inte vill ta med er mamma. Du blir som en extra lite mera modern och "inne" mamma ;)
Jag tror inte heller att din mamma kommer att tycka mindre om att få barnbarn fast hon just haft småbarn själv. Om man väljer att skaffa barn lite senare i livet så brukar det betyda att man är extra barnkär och då kommer hon att glädjas precis lika mycket över sina barnbarn som av sina egna barn. Dessutom kan det vara lite coolt för lilla hen att bli moster/morbror som rätt ung, nästan så att de kan känna sig lite som syskon. Det betyder att ditt/dina barn har samma som lilla hen som har dig att se upp till, dina barn har sen lilla hen som kan vara lite som ett extra storasyskon för dina barn.
Jag tror att det här kommer att bli jätte bra. Det kan kännas jobbigt just nu, men sen kommer du inte ens minnas att du har tänkt såhär. Mellan mitt äldsta barn och min bror är det iaf 13 år så mina föräldrar hade nog hunnit hämta sig från den jobbigaste småbarnsperioden med min bror när jag fick barn. Jag menar det kan ju hända att det ännu tar en tid innan du kommer att skaffa barn.
Om det här är något som känns jätte jobbigt för dig och som inte minskar med tiden, så är det en riktigt bra sak att gå och prata med skolhälsovårdaren/kuratorn om. Du ska inte gå omkring och bära på allt själv, om man mår dåligt över något så behöver man få ventilera det med någon dels för att komma vidare i sina tankar och dels för att kanske få ett annant perspektiv på sina funderingar. Om du känner att du inte fick allt du vill här nu så hör av dig igen i kommentaren eller som en ny fråga. Vi finns här för er när ni har det svårt och jobbigt.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna