Help
03.10.2015
Hej, jag blir slagen oftast av min familj smiskningar, och box
Jag blir kallad dumma grejer dom köper inget till mig sen jag va 11år har varit tvungen att panta för kläder, hon lagar nästan aldrig mat så jag äter på i skolan i helger går jag till min farmor Pepe

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.10.2015
Hej Pepe!
Vi blir väldigt, väldigt ledsna här på Decibel av att läsa din fråga. Inget barn ska behöva bli slaget hemma, inte heller smiskad eller boxad. Inget barn ska behöva höra dumma saker sägas om sig själv. Man får inte skada barn varken psykiskt eller fysiskt, varken med ord eller handlingar. Att du själv måste panta för att få kläder på kroppen är vanvård, du blir inte omskött som du borde bli.
Vännen, kan du snälla rara för din egen skull nu berätta åt någon vuxen i din närhet om hur du har det där hemma? En vuxen i skolan, exempelvis skolkuratorn, eller på en ungdoms-/fritidsgård eller någon annan du känner att det går att prata med. Helst skulle vi vilja att du ringde till din egen kommuns socialbyrå (soc, sossen). Bli inte rädd för dem, sossen är inte alls så "farlig" som ryktet påstår (det mesta man hör om dem är gamla myter, fördomar och missförstånd). Deras jobb är först och främst att hjälpa BARNEN och ungdomarna i familjerna. Det här ska helst ske hemma, alltså det sista de vill är att ta ett barn ifrån sin familj eller orsaka ännu fler problem. Däremot vill de gärna stöda familjen hemma på alla möjliga sätt. Det kan vara så enkelt som att se till att det finns mat i kylskåpet i bästa fall och att du har kläder och sådant du behöver för skolan. Deras jobb är att skydda barnen och de ska alltid ställa sig på barnens sida, inte på vuxnas.
Så ta och sök upp din stads eller kommuns socialtjänst. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbsidor på nätet. Googla på din stad/kommuns + socialtjänst, så hittar du telefonnummer du kan ringa. Om du bor här i Österbotten, Finland, kan du ringa Socialjouren dygnet runt, det är alltid någon som svarar. Om det råkar sig så att du klickat i en annan kommun än din egen riktiga när du ställde frågan här, så hittar du nog telefonnummer på din egen stads sidor.
Var inte rädd för att ringa. Att du berättar för någon annan vuxen, någon som kan hjälpa, betyder inte att du sviker dina föräldrar. Det betyder inte att du tappat hoppet om att det ska kunna bli bättre. Du som ung är värd att ha det bra, och de gånger det inte lyckas så bra hemma så är samhället uttänkt så att samhället kommer och hjälper till. Det spelar ingen roll vad du själv gjort förr eller vad dina föräldrar har för problem, just nu kan de inte sköta om dig som de borde och då kan socialen komma och hjälpa dem lite med det.
Ring nu, lova!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej på dej som skrivit under signaturen "Help"
Jag blir ledsen att höra hur du har det. Ingen ska behöva bli dåligt behandlad och när det är inom familjens väggar är man, som du, extra utsatt. Det är din rättighet som ung person att ingen rör vid dej på ett dåligt sätt. Din familj gör fel som smiskar och boxar dej, eller gör några liknande saker. Föräldrar och vuxna har inte rätt att göra så- även om de är arga på en eller att man gjort nåt dåligt själv.
Det låter som att du behöver få berätta dethär åt nån vuxen person som du känner att du litar på. Finns det nån på din skola som du kan tänka dej att vända dej till? Tex en kurator eller en hälsovårdare? De är vana att få höra om jobbiga situationer i familjerna och tillsammans kan ni fundera på vad som känns okej för dej att ni gör. Det låter som att ni också har det kärvt ekonomiskt, kanske din familj har rätt att få även ekonomiskt stöd? Denhär situationen som du har nu löser sig inte av sig själv, ni behöver få hjälp att hitta bättre sätt att fungera!
Jag vill verkligen uppmuntra dej att ta och prata med nån vuxen utanför din familj om detta, du och dina rättigheter är viktiga! Hoppas du kan lova att göra det meddetsamma!
Lycka till!
Pia, skolkurator