historik?
28.02.2015
Hej jag undrar om mina föräldrar kan se min historik och vilka sidor jag varit inne på nätet.Ser dom det på räkningen fast jag rensar historiken? :/

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.03.2015
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar :/
Nejdå, det syns inte på räkningar vilka sidor man surfat på eller vad man gjort på de här sajterna. Inte heller syns det i historiken om man rensat den. Däremot finns det vissa inställningar som föräldrar kan göra i abonnemanget/på datorn/surfplattor osv som gör att de, om de vill, kan se vilka sidor som någon varit på från datorn, men det gäller alltså bara ifall de själva ställt in så att de kan det eller om de har speciella barn- eller ungdomsabonnemang. Har dina föräldrar inget sådant så kan de inte se var du varit ifall du rensat historiken.
Om det någonsin skulle bli några oklarheter eller brottsanmälningar eller något, så kan nog polisen se bland annat historiken. De kan även spåra IP-adresser, alltså se tex från vilken dator/platta/telefon vid vilken tidpunkt någon tex skrivit på en chatt.
Så det lönar sig nog att vara lite försiktig med vilka sajter man går in på. Exempelvis porrsidor har ofta 18-års åldersgräns, för att de inte får marknadsföra/visa material för unga personer som kanske kunde fara illa av att se vissa saker.
Fråga mera bara ifall något blev oklart. :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott