hjälp mig
26.07.2016
Hjälp mig!
Finns det nånstans som man kan söka för att snabbare få en lägenhet?
Min låtsas morsa har manipulerat min pappa och försöker bestämma över mig att jag ska göra som hon säger annars blir jag utkastad.Dem har båda hotat att flytta ifrån varandra och att kasta ut mig. Jag känner själv att jag måste flytta och hitta ett jobb snabbt innan dem flyttar ifrån varandra. Jag vill inte vara orsaken till att dem flyttar ifrån varandra. Pappa älskar henne och jag vill att han ska vara lycklig. Hellre att jag blir utkastat så dem fortfarande kan vara tillsammans. Jag har flytt flera gånger till kompisar för att göra allt jag kan för att söka jobb och hitta en lägenhet i lugn och ro utan press och hot. Snälla hjälp mig. Patricia

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.07.2016
Hej Patricia
Det gör mig ont att höra att du har så trubbligt i livet. Inte roligt om du ska känna att du har ansvaret över din pappas lycka. Du ska veta att det inte ligger i dina händer om din pappa och hans partner ska vara tillsammans eller inte. De är båda vuxna människor och borde kunna se till att de har det bra utan att belasta dig. Du är aldrig orsaken till att de eventluellt flyttar från varandra.Om de gör det så är det något som får stå för dem. Det beror nog på andra saker än dig om de väljer att flytta isär. Låt ingen säga något annat.
Du borde nog ta ett snack med din pappa nu så fort som möjligt, bara ni två. Berätta hur du känner det och att du vill att han ska vara lycklig. Han älskar dig och vill också ditt bästa, han vill nog inte kasta ut dig vind för våg. Bara ni kan prata med varandra och få på klart vad den andra har för tankar och funderingar kommer ni säkert att hitta fram till en lösning som kommer att passa er båda.
Såklart skulle det säkert vara kul för dig med ett eget boende och ett jobb, men det är ju inte så jätte lätt i dagens läge att hitta varken det ena eller det andra. Du skriver inget om du studerar eller har någon examen, men om du inte har någon examen skulle det nog vara bäst att ta tag i det till först, det finns ju massor med vuxenutbildningar. Man kan också få bra studiestöd och bostadsstöd så att man kan klara av att gå i skolan. Du skriver heller inget om din mamma, finns hon alls med i bilden? Vad säger hon isf? Kunde hon hjälpa till?
Nu bor du ju inte i Finland så jag vet inte helt säkert vad det finns för ställen som kan hjälpa dig i din kommun. HÄR, kan du läsa mera och hitta ställen där du bor och kan få hjälp ifrån. Detta, kan vara ett annat bra ställe att vända sig till.
Hör gärna av dig igen och berätta hur det går. Allt ska nog helt säkert reda upp sig för dig, fast det känns jobbigt och omöjligt just nu. Börja med att prata med pappa coh sök sen andra vägar via tex Umo:s sida.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna