Hjälplös
24.11.2016
Hej. Jag har ett ganska omfattande problem med mina föräldrar. De har dåligt med pengar och de röker. Så har det varit enda sedan jag var liten. De frågar mig väldigt sällan om pengar, men det händer och hittills har de betalat tillbaka. Men jag hatar att ha föräldrar som är på det här viset. De älskar mig, det vet jag, men jag orkar inte längre. Vad gör man när man älskar sina föräldrar och de älskar en, men deras beroende gör relationen så svår? Jag har försökt prata med dem om det, men de är helt blinda för hur mycket rökningen påverkar deras ekonomi. N

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.11.2016
Hej kära N
Trist att ett beroende ska komma mellan era på det här sättet. Nu skriver du inte om du bor hemma eller om du bor i något eget. Men såklart är det lika trist oberoende om ni bor tillsammans eller inte.
Mitt råd skulle ju vara att du pratar med dem, men det har du redan gort. Hur månne det skulle vara om du helt kallt räknade ihop vad rökningen verkligen kostar dem i reda pengar. Alltså om de röker varsitt paket om dagen, det är väl rätt så tänkbart. Om man utgår från att ett paket kostar 6,- (vet inte så exakt men ditåt). På en månad gör det 180,- är man två personer så är man upp i 360,- där har man nästan en billig sista minuten resa till södern. På ett år är summan 2190,-/person om båda två skulle sätta undan den summan så har man en två veckors resa till Thailand för fyra personer. Inte så illa, eller? De flesta åtminstone som jag känner tycker inte att de har råd att åka till Thailand sådär bara, men två rökare kunde fara med hela familjen varje år. Och tänk vad mycket bättre de skulle må, och få så mycket friskare och bättre liv. Men sånt lyssnar de säkert inte på. Alla vet ju nog att rökning är farligt och att man dör av det, men det är så lätt att tänka att det inte drabbar mig, bara andra.
Men summor på vad de egentligen sätter i tobaken under ett år kanske kunde göra att de börjar tänka om. Jag menar vad annat kul kunde de göra för över 4000 € ganska mycket skulle jag vilja påstå. Med fyra tusen mera pengar i året kanske deras ekonomi inte skulle se ut som den gör.
Lycka till och hoppas det hjälper!
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna