Hon älskar inte mig som förr!!
30.06.2014
Hej! Jag fick vet förre veckan att min fru har inte känslor för mig som förr. Vi har varit ihop i 5 år och var gifta i snart 4 år, vi har en dotter som är 2 år. Grejen är att vi tjatar ofta om allt möjligt vi har inte överens heller som förr, hon säger att jag kan inte ta ansvar och att jag inte redo för detta, att jag gnäller på allt och orkar inte gör något men jag inte sån och jag ser inte såna saker, ok jag blir lätt irriterad på allt men jag sa ju till henne det är pga dig, jag blir inte så utan anledning,det du som tjatar och säger emot mig. Vi varit så där sen vi fick våran dotter, hon säger att hon inte lyckig längre och orkar inte med detta och då frågar jag om hon träffat annan för all kärlek som fanns förr kan inte bara försvinna så där pga tjat eller bråk eller vad kan det vara. Iaf nu hon säger att hon fick noga, hon kämpat i 1,5 år och försökte säga till mig för att jag ändra på mig men jag har inte lyssnat säger hon. Ok,jag är inte perfekt och man gör fel men det är inte bara mitt fel. Det känns som att hon vill göra allt som hon vill utan att jag ska säga något och hon tror massa skit grejer om mig som inte ens finns och varje gång försöker jag förklara för henne men hon vill inte lyssna för att hon tycker att jag tjatar för mycket men jag frågar henne frågor bara. Till slut hon ville skiljas men jag vill inte det för att jag älskar henne och jag sa till henne att jag kan göra allt för att inte bli så, jag offrar allt för familjen skull men hon säger att det är försent. Nu har vi gett oss en chans alltså att ta paus från varandra och inte bo ihop så jag har flyttat hem ifrån för att hon vill ju vara ifred kanske hon får tillbaka sina känslor. Jag har frågat om vi kan gå till familjerådgivning men hon sa nej, hon vill ju bara vara ifred ett tag. Detta har vi överens om, men vad ska jag göra om hon får inte känslorna tillbaka? Finns annat som man kan göra? Jag behöver hjälp här, jag vill inte släppa taget jag vill att vi ska vara ihop för alltid för jag älskar henne och älskar familjen.// S.A.S

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
04.07.2014
Hej S.A.S!
Oj vet du, det här, Decibel alltså, är tyvärr nog inte rätt ställe för dig att få råd om det här. Dels för att vi egentligen är en sajt för ungdomar i åldern 13-25 i Österbotten, Finland, så vuxna människor är inte vårt expertisområde. Och dels för att problem som dina och din frus verkligen skulle behöva experthjälp - och alla våra psykologer och kuratorer är på semester just nu. Så mycket kan vi höra på din fråga att ni verkligen borde få hjälp av en objektiv person som kan medla mellan er, hjälpa er att förstå varandras synvinklar och som med yrkeskunskap och relationsmetoder kan försöka styra upp ert förhållande. Om hon vill, alltså. Det kan ju hända att det känns annorlunda på den fronten för henne om en vecka eller så, du kan fråga igen. Du kan ta reda på vilken typ av hjälp som erbjuds i er kommun/stad, tex just familjerådgivning eller parterapi och föreslå igen. Vi förstår att du vill rädda ditt förhållande och behålla er familj och önskar dig all lycka med det.
Ledsen att vi inte kunde hjälpa dig mera än så här. Men kolla för säkerhets skull också igenom våra infosidor om Parförhållande och Göra slut, där kan finnas ett och annat som kanske hjälper dig förstå er situation bättre eller saker du kan pröva om ni hittar tillbaka till varandra.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-"storasystern" Angelica