Hund
29.08.2014
Hej min familj har undra om vi ska skaff ås en hund och jag har börja under va hunden ådi på katten gustaf är för en hund ras och jag har en päls alärgisk stora syster som har flyta ti kokkola men jag undrar entå om an är en alergi vänli hund ras Qwer
Socialhandledare - uppsökande ungd.ledare Ida svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.09.2014
Hej, en av våra storasystrar kommer att svara på din fråga.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan på dig!
Ådi i katten Gustaf borde enligt källor vara en Beagle. Beaglen är till storlek relativt liten och har en kort päls och den är en vanlig sällskapshund (en av världens tio populäraste hundraser året 2012/2012). Rasen används ofta för jakt på småvilt (hare, rådjur osv.) Rasen är så vitt jag vet ingen allergivänlig hund och jag vill här även pointera att det är väldigt individuellt vilka raser man tål som pälsdjursallergiker (i vissa fall tål man inte en endaste av hundar). Även om en hundras sägs vara en allergivänlig ras, finns det med andra ord inte någon garanti på att en hundallergiker tål just den rasen. Det vore därför viktigt att man testar sig fram med raser som intresserar (lånar någon bekants hund en tid osv.), innan man som allergiker bestämmer sig att skaffa en hund. Att skaffa hund är därtill ett stort ansvar, men är man säker på att man klarar allt ansvar som hunden medför är det bara att börja söka den perfekta hunden just för din familj. Lycka till i hundsökandet!
Ida