Hur gör jag, kan jag?
19.06.2025
Jag börjar närma mig vuxenlivet och har utforskat samlag osv i några år nu, men jag har aldrig fått en orgasm. Mina vänner som har fått orgasm har varit i shock när jag sagt att jag aldrig upplevt en orgasm och när jag frågar hur säger att man måste utforska sig själv först och se vad man gillar så man kan säga till killen vad han ska göra men saken är att jag hatar att fingra mig själv, jag får inget ut av det annat än att det är obekvämt och tar sjukt efteråt, jag har provat på flera sätt och vis. Jag har även hört att alla inte kan få orgasm men jag vet inte om det är sant eller om dom bara är som mig och inte vet vad de gillar? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2025
Hej,
Det att man inte har upplevt en orgasm måste inte vara ett problem. Det är endast ett problem om du själv upplever att det är det. Det jag menar är att man absolut kan njuta av sex med en partner även om man inte får orgasm, eftersom sex kan vara skönt på många sätt ändå. Delvis har dina vänner rätt i att det är en fördel med onani att man lär sig vad man tycker om för typ av beröring och hur man själv lättast når orgasm, men det innebär inte automatiskt att du skulle gå omkring och vara helt ovetande om vad du gillar ändå. Man måste inte onanera och om man själv tycker att det känns obehagligt eller obekvämt och man behöver inte förklara sig.
Du skriver att det gör ont efteråt, d.v.s. efter att du har onanerat och det skall det inte göra. Jag vet förstås inte hur du har gjort, om det har varit genom att föra in någonting i slidan eller genom att smeka utanpå. Tjejer kan ha väldigt olika känsel i underlivet och vissa tycker om att föra in fingrarna eller något föremål i slidan, medan andra onanerar enbart genom att smeka sig utanpå klitoris. Om det känns skönt så gör du rätt, oavsett om det leder till orgasm eller inte. Precis som du skriver så har inte alla tjejer upplevt orgasm, men det finns knappast någon forskning som skulle kunna svara på om det beror på att de är oförmögna att få en orgasm eller om de bara inte har testat på "rätt" saker för just dem. Min gissning är att det kan finnas av båda delarna.
Det du kan fundera över i lugn och ro - men utan att ta någon stress (detta är inte ett problem som skall lösas idag.) är huruvida din ovilja/ditt ointresse för onani beror på att du har negativa tankar/associationer till att ha sex med dig själv, eller om det beror på att du helt enkelt inte tycker att det är skönt. Upplever du att sex med en partner är skönt eller känns det också obekvämt? Hur förhåller du dig till att fantisera om sex och smeka dig själv på andra delar av kroppen, känns även detta obehagligt eller är det någonting du njuter av? Det som är en del av frågan är alltså om ditt "hat" mot att fingra dig själv beror på en tankegång om att det är någonting dåligt/fult/skamligt eller helt enkelt att det inte känns speciellt. Om det skulle vara så att du känner igen dig i att onani är någonting "fult" eller "skamligt" så kan du försöka fundera på vad det beror på att du tänker som du gör. Är det ett tankemönster som du har lärt dig hemifrån/från skolan/genom någon händelse?
Oberoende av vilket svar du kommer till så är det du själv som väljer om du vill testa att onanera eller om du vill låta bli. Som sexuella varelser är alla olika, och bara för att dina vänner upplever sex på ett visst sätt och du på ett annat innebär inte att nån har rätt och den andra fel. Det är DU som vet vad som är rätt för dig just nu, så även om dina vänner enbart försöker hjälpa dig så måste även de kunna vara ödmjuka inför att deras sätt må vara rätt för DEM men inte nödvändigtvis är det för DIG eftersom ni är olika personer.
Om du är nyfiken på hur du kan komma närmare en orgasm och känner att det är någonting du vill försöka ge dig in på så är det bara att fråga, men med tanke på din ålder så har du hela livet framför dig ännu och omåttligt mycket tid att ta reda på vad du tycker om. Har man tur så fortsätter man utvecklas som sexuell varelse hela livet så det är helt okej att man låter saker ta tid och inte behöver få svar på alla frågor just idag.
Kram,
Tessi