Ingen matlust med p-piller?
27.06.2025
Hej!
Jag använder p-piller och har börjat märka att jag väldigt ofta glömmer att äta, ibland upp till 12 timmar utan mat. Jag har tappat aptiten och har inte direkt någon matlust, trots att jag vet att jag behöver äta.
Jag funderar på om det kan ha med mina p-piller att göra, eftersom jag inte känt så här tidigare. Jag undrar därför om det är möjligt att mina p-piller påverkar min aptit eller mitt mående, och om det i så fall går att byta till ett annat p-piller som kanske passar mig bättre.
Tack på förhand! matlust

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2025
Hej,
Det är inte omöjligt att din brist på aptit beror på att du har börjat med p-piller eftersom hormoner styr en väldigt stor del av alla de signaler som sker i kroppen, men efter så kort tid är det nästan omöjligt att veta vad det beror på och om det är bestående. Det kan också bero på helt andra saker, t.ex. att dina sovvanor är annorlunda nu under sommaren eftersom du eventuellt har en annan dygnsrytm än då du går i skolan, eller på att hela energiförbrukningen är annorlunda då du har sommarlov än vad den normalt är.
De flesta biverkningar som uppkommer i samband med att man börjar med p-piller dyker upp - och försvinner inom de första tre månaderna av användning. Därför tycker jag inte att det finns anledning att i nuläget överväga ett byte av piller. (Givetvis är det ändå DU som avgör detta och inte jag. Jag känner ju enbart till det du skriver och ger min syn på det. Men det är alltid enbart du själv som vet hur det känns i DIN kropp) Försök att vara uppmärksam på ditt ätande - för precis som du skriver så VET du ju att du behöver äta trots att du inte blir hungrig. Om du t.ex. tänker på hur en litet barn fungerar så vet alla att den behöver äta och sova regelbundet även om den inte själv uttrycker det själv. Så du får tänka att du nu skall göra upp en plan där du t.ex. lägger ett alarm på din telefon vid vissa klockslag, t.ex. med tre timmars mellanrum på dagen då du skall äta.  Det faktum att du inte känner hunger innebär alltså inte att du skulle klara dig utan mat, och nu då du har sommarlov och rutinerna kanske ser annorlunda ut så lägger det lite större ansvar på dig själv och att du skall ta hand om dig och ge din kropp det den behöver. Om det känns svårt kanske du kan ta upp saken med din mamma eller med någon kompis som kan hjälpa till och påminna dig om att äta, och det räcker alltså inte då att du konstaterar att du inte är hungrig - för det är trots allt inte därför vi äter, utan vi äter för att vi skall klara av att fungera - inte för att vi nödvändigtvis är sugna.
Om situationen ännu ser likadan ut i slutet av augusti trots att du har försökt hålla regelbundna matvanor så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Många kramar
Tessi