Jag vill träffa min kille pt. 2
15.10.2016
Hej det är jag igen!
Jag har försökt att få mina föräldrar på min sida, men det är i princip hopplöst. Nyligen så läste dom i dagstidningen om en tjej som försvann här i Finland eftersom hon träffade sin pojkvän på internet. Min mamma var snabb med att säga till mig "fast en person säger att dom är ung, så kan dom vara en gammal gubbe. Ljuga om saker etc.". Det var en tydlig pik till mig och honom jag har träffat på internet. Men hur kan han vara en gammal gubbe då hon vet att jag har skypat med honom och skickat videomeddelanden? Borde inte jag inte ha sett röda flaggor redan då vi har pratat i princip 2 år.
Jag vet att det här kan leda till problem. Kanske mina föräldrar kommer aldrig att acceptera honom fast jag än hur skulle bevisa att han är en snäll kille och helt ärligt så tror jag att dom inte ens tror att man kan hitta kärlek på internet och att det kan vara äkta kärlek. Min kille säger även att det är mitt val, antingen så väljer jag honom eller mina föräldrar. Det är som om han vill att jag ska gå bakom ryggen på mina föräldrar. Fast jag har sagt många gånger att jag måste ha föräldrarna på min sida för att jag inte klarar av att planera resan själv, då det ska ansökas om VISA etc. Mina föräldrar visar inte heller någon intresse alls att lära känna honom bättre. Dom vill att jag ska hitta någon närmre.
Så ja det är helt enkelt att göra slut eller att försöka att få föräldrarna att ändra åsikt ang. att hitta kärlek på internet. Jag vet att dom är rädd om mig och att dom vill skydda mig. Men samtidigt gör det ont då dom inte verkar bry sig att det här är kärlek jag känner.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej.
Puh - det är ingen lätt sits du befinner dig i. Jag kan naturligtvis inte berätta för dig hur du skall göra, bara vad min åsikt i saken är, och kanske olika saker som du själv kan tänka på.
Du upplever förstås att du känner honom eftersom ni har talat en längre tid. Och det är ju inte alls ovanligt idag att människor faktiskt hittar kärleken via nätet. Det är bara ett nytt sätt att träffa människor - men att vara kär är likadant oavset hur man träffas. Du har rätt till dina egna känslor. Rätt att vara förälskad. Och han har delvis rätt i att du själv borde fatta dina egna beslut eftersom du är vuxen.
MEN jag förstår också dina föräldrar. Människor blir lurade på internet på betydligt närmare avstånd än vad ni två har. Så även om du har talat med honom massor av gånger, och haft kontakt länge, så finns det ju inget säkert sätt att veta om den bild han har gett av sig själv faktiskt stämmer. Du vet ju bara det han berättar, och det du har sett via skype. Jag förstår att de är oroliga, och att de vill att du skall vara försiktig.
Jag tycker inte att det är rättvist av honom  att kräva att du skall välja. Och om han själv skulle tänka efter så borde han inse att det inte är klokt av honom att göra det. Om han verkligen är superintresserad av dig och vill övertyga dina föräldrar om att han är en bra typ så kan väl han komma hit? Varför är det en självklarhet att det är du som skall åka? Ja, jag tycker att man skall följa sitt hjärta MEN man skall inte heller tillåta någon annan att köra med en. Han har inte rätt att kritisera ditt förhållande till dina föräldrar eller få dig att skämmas över det. Det är ju ganska självklart att det är viktigt för dig vad de tycker, eftersom de har funnits där för dig hela ditt liv.
Jag tycker att din insinkt låter alldeles riktig. Att du behöver dina föräldrar på din sida, och så länge du inte har det så får han ta och maka på sig och komma och hälsa på dig istället. Eftersom han verkar tycka att det inte är en så stor grej att bara komma över (eftersom han förväntar sig att du kan göra det hipp som happ) så kan väl han göra samma sak? Vi tänker på saken såhär - OM han är mannen för dig, så kommer det ju faktiskt att bli av på ett sätt eller annat. Men om han kanske är lite skum, eller inte riktigt så intresserad - så kanske han inte är beredd att göra riktigt samma uppoffringar för dig som han skulle förvänta sig att du skall göra?
Jag tycker att det är för mycket krävt av honom att du skulle gå emot dina föräldrars vilja. Det skulle vara en annan sak om han bodde i grannbyn - då skulle själva risken inte vara lika stor, men nu känns det som att insatsen är för stor, och att dina föräldrar är en alldeles för viktig sak att bara förbise.
Ta upp saken med honom. Varför kommer inte han över hit istället och visar upp sig?
Försök att ta allting med ro även om jag vet att det är stora känslor det handlar om. Saker brukar lösa sig på ett sätt eller annat. <3
Kram
Tessi