Kan inte sluta gråta
26.10.2014
Hej, Jag kan inte sluta grtåta. Det är så mycket problem att lösa att det är som att lyfta hela jorden över sig.... Halloweenfesten, mamma, kompisar, prov, skolan, konfirmation, kyrkan,fritid, Försäljning av jul kalendrar, ALLT! Jag är så himla slut att jag faller ihop. Mamma och pappa är skilda och jag tycker det är så jobbigt att packa, fa till pappa, prov, packa, fa till mammas, prov O.s.v.... Och vid min mammas är jag inte trygg.. Blir livrädd bara om någon ringer på dörrklockan för en av mammas vänner blev galen en dag och slog sönder nåns butikfönster(som jag förstog det) och han kommer hit ibland fast mamma sagt att hon inte vill ha honom här.. Jag blir, Livrädd :'( är mobbad lite i skolan fast skaffat en självförtroende app som hjälpt lite.. Mamma dricker, röker,och hon tittar nästan bara på tv.. Hon lagar mat en gång om dagen och jag tycker inte om de flesta rätter så äter inte så mycket då, och jag har ett problem att vara smal och måste äta för att så kallat "överleva". Och varje gång jag säger vad jag inte tycker är bra här säjer hon emot och att hon har ett liv också, att jag ska sluta vara sur och va tyst :'( Då återvänder jag till mitt rum och gråter. Varje dag. Men då vi far till pappas blir jag trygg. även om att jag helre är ensam vid mamma än pappa för vi har 2 katter vid mammas... Allt är så kompliserat ... Jag skulle egentligen vilja bo längre vid pappas(varannanvecka har vi det) men p.g.a katterna vill jag int, för mamma glömmer ofta att lägga vatten åt dem.. Att sedan ännu tänka på proven och konfirmand året och julkalenders försäljningen är bara för mycket.. Men problemet är att ibland bryr jag min inte och orkar inte bry mig heller och nån annan gång så är jag ledsen och vill ha nån att prata om detta med och jag vill lösa detta sålänge jag är ledsen, sÅ SKULLE VILJA HA HJÄLP JÄTTE MYCKET... Har säkert glömt en massa men hoppas ni får en blick av min dåliga livssituation. Dessutom känns det som att alltid det är mitt jobb att ändra min personlig het åt andra för det är som om de inte är nöjda med mig o det vill jag ju så jag ändrar personlighet ganska ofta. Snälla vill sluta gråta varje dag jag har hoppats i snart säkert 2 år att allt ska bli bättre så skrev nu äntligen denna fråga och vill ha enn långt bra och nödvändigt svar, med många val att välja mellan Jag vill snälla inte vara med om detta mer :'(

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
27.10.2014
Hej :'(,
Vad bra att du inte har gett upp att hoppas att allt ska ordna sig, att du ska få börja må bättre och att din situation ska förändras!!! När vi har det väldigt jobbigt behöver vi jättemycket hopp för att ta oss igenom det. Och förutom hopp så behöver vi nog någon som hjälper oss en bit på vägen, speciellt om vi är barn eller unga. För som barn eller ungdom har man inte den kapaciteten eller möjligheten att fixa allt själv. Därför bor vi med våra föräldrar så länge vi är unga och därför finns det också många människor som jobbar med att hjälpa till när det behövs!
De flesta föräldrar hoppas väl på att själva kunna hjälpa och stöda barnen när det är jobbigt men ibland befinner sig också föräldrarna i en jobbig situation, t.ex. under eller efter en skilsmässa, och då kan det ju kännas som att de inte riktigt orkar lyssna på barnen. Men kunde du kanske ändå berätta åt dem hur du känner det just nu? Så kanske ni tillsammans kan fundera på vad man kunde göra för att förändra din situation. Kanske finns det saker som du kan välja bort från ”programmet” just nu, som bara skapar onödig stress? Kanske kan ni fundera på andra lösningar när det gäller var du bor och när?
Sedan kan det ju finnas saker som man inte vill diskutera med mamma och pappa, speciellt när de är en del av problemet eller t.ex. när det är de som ”orsakat” problemet – för att de har separerat. Så finns det någon vuxen du litar på i din närhet så kunde du börja med att prata med honom eller henne? Kanske kan du berätta för den personen hur jobbigt du tycker att allt är just nu. Därför finns det också skolkuratorer och skolpsykologer på alla skolor som man kan vända sig till när man behöver prata med någon. Eller så kan man berätta om sina funderingar åt skolhälsovårdaren. Kanske hjälper det med några samtal hos någon av dem, kanske är det enda rätta att hela familjen får hjälp att handskas med den situation man befinner sig i. Då kan man få hjälp vidare till en familjeterapeut, som kan hjälpa en skilsmässofamilj med att hitta nya fungerande sätt att gå vidare fast man bor på olika adresser. Det är aldrig meningen att barn till skilda föräldrar ska känna sig otrygga och rädda. Det är barns rättighet att må bra, även om föräldrarna väljer att gå ifrån varandra.
När man är riktigt ledsen och känner att allt bara är för mycket då är det nog lätt hänt att man ibland får känslor av att vilja ge upp, man orkar helt enkelt inte bry sig hela tiden. Men det man kanske får se till att orka med är att be om hjälp. Genom att vända sig till någon och berätta om hur man har det. Du ska inte behöva fixa allt detta ensam och om det inte går att fixa det tillsammans med dina föräldrar så finns det andra som vill och kan hjälpa – så prata med någon redan idag! Du har rätt att växa upp i en trygg miljö och känna att du är ok precis som du är!!! Ta med dig all gråt och alla känslor och tankar och funderingar och dela dem med någon vuxen, så ska du se att bit för bit går det att reda upp och ut saker och ting. Och fortsätt hålla fast vid hoppet!
Många varma kramar och allt gott på vägen!
H.Susanna