Konstig pappa
17.10.2023
Ibland när jag är hemma och har på mig nåt som visar mina armar, Midja eller mina ben, Så tar/kållar min pappa på dem. Jag vill inte gå hela vägen och säga att han är pedophilisk, Det kan vara helt o-relaterat men jag känner mig inte säker när jag är ensam med honom och det känns fel att prata med någon om detta eftersom det känns som att jag skyller honom som en pedophile fast jag inte har bevis, Vad ska jag göra? Mån-Råttan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. Det låter som att du går igenom någonting väldigt jobbigt och förvirrande. Jag vet förstås inte hur er situation ser ut men du skall minnas att du ALLTID har rätt att be om hjälp om situationen känns skrämmande eller akut. Jag förstår att man kan känna ett starkt behov av att skydda sin förälder men först och främst är det DU som behöver skyddas och därför får du alltid kontakta t.ex. barnskyddet, eller polisen.
Jag känner som sagt inte till hur din familj fungerar och hur er relation ser ut till din pappa. Min avsikt är därför inte att peka ut någon eller att förminska det du skriver, utan bara att belysa det från lite olika håll för att kanske hjälpa dig att fundera över om det som pågår är ett missförstånd eller någonting oroväckande.
Du befinner dig just nu i en ålder då du förändras, både inuti och utanpå. Dessa förändringar leder ofta till att relationerna förändras och det är i sig helt naturligt. Det är vanligt att föräldern och barnet inte t.ex. kramas eller rör vid varandra lika mycket som man kanske gjorde då barnet var yngre. Dels kan det bero på att tonåringen drar sig undan mer än tidigare och dels för att föräldern kan bli osäker på om det är okej eller inte att vara fysiskt nära sin tonåring. Detta rör kanske i störst utsträckning relationen mellan pappa och dotter.
Så anledningen till att det kan kännas "konstigt" eller "fel" att din pappa tittar på dig eller rör vid dig kan vara "bara" den att du själv har förändrats och är mer känslig och uppmärksam. En fråga du kan ställa till dig själv är om du skulle reagera på samma sätt om det var din mamma som tittade på dig/rörde vid dig? Kan det handla om att din pappa rör vid dig på samma sätt som tidigare men att du då inte har reagerat över det? Kanske han inte själv har tänkt på att du håller på att utvecklas och att fysisk kontakt som tidigare har varit okej mellan ett barn och en förälder inte längre är det för att du är äldre.
Det andra alternativet är att det faktiskt är någonting oroväckande på gång. Det är antagligen inte så lätt att sätta fingret på om det inte har hänt någonting specifikt, men jag tror att det mer är någonting man "känner". Du skriver att du inte känner dig säker då du är runt honom och det låter inte bra alls. Även om det gäller en förälder så är det DU som har rätt att bestämma över din egen kropp och ingen människa har rätt att röra vid dig utan din tillåtelse. Försök fundera på de senaste gångerna det har inträffat; tror du att andra människor skulle ha reagerat över dem om de hade sett det? Har han sagt saker som varit olämpliga eller rört dig på ställen på kroppen som helt tydligt inte är okej?
Jag förstår att det är jättesvårt att tala om dessa saker med någon utomstående. Det är många gånger svårt att tala om sina föräldrars brister eftersom man inte vill få dem att framstå som "fel", men OM du själv känner att det som händer inte är normalt för en relation mellan en pappa och en dotter utan att det har en sexuell underton från hans sida så är det viktigt att du talar om detta för någon eftersom det då är viktigare att du skyddar dig själv än att du skyddar honom.
Försök fundera över om du känner någon vuxen som du kan tala med om det som händer? T.ex. en kurator, en skolcoach, en lärare eller skolhälsovårdare. Det du också kan göra om du vill tala med någon och försöka fundera över situationen är att ringa till brottsofferjouren. Dit kan man ringa också i de fall där man inte är riktigt säker på om det har inträffat ett brott eller inte och de kan hjälpa dig fundera på er situation och vad du kan göra. Det kan också vara skönt att tala om denna sak med dem just därför att de hört liknande fall tidigare och varken känner dig eller din pappa så det skulle kanske inte kännas lika utlämnande. Du kan kontakta brottsofferjourens anställda Nathalie Wingren på telefonnummer 044 0371050. Hon talar svenska och jag tror att hon skulle kunna hjälpa dig vidare. Du kan också chatta med någon från Brottsofferjouren varje måndagskväll mellan kl. 19-22 på Ärligt Talat chatten.
Många kramar och tveka inte att ta kontakt pånytt.
Tessi