Lättklädda kvinnor
25.08.2023
Hej! För någon dag sedan satt jag, mamma och pappa och titta på tv, pappa var på sin telefon, som han hade i sådan vinkel så ingen kunde se skärmen, men skärmen speglades i hyllan och jag såg att han tittade på bilder av lättklädda/nakna kvinnor... Detta kändes inte bra, jag anser att det är otrohet att titta på sånt, tycker synd om min mamma, hon vet ju inget, men jag vet, har inte pratat med någon om det...
Egentligen finns det väl inget att göra, men jag önskar att jag inte hade sett, för det man inte vet, lider man ju inte heller av...
Dehär var ingen fråga, men ville skriva av mig lite, tacksam för svar
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.08.2023
Hej!
Jag beklagar verkligen att du såg vad du såg. Det är inte något du skulle behövt varken se eller känna till. Det kan kännas extremt förvirrande och obehagligt när man kommer på sina föräldrar med att göra något som hör till deras privatliv. Speciellt när det handlar och sex, sexualitet och attraktion. Det är inte något som barn ska behöva konfronteras med när det gäller deras föräldrar.
Jag tror att vi alla vill skapa oss en bild av våra föräldrar som helt icke-sexuella varelser. Jag gissar att föräldrar ofta känner samma sak när det gäller deras barn. Man har vuxit upp i en värld där ens förälder endast är en förälder och inget annat men sanningen är den att även din pappa är sin egen person som har en sexualdrift och en sexualitet, precis som din mamma och precis som du.
Jag förstår att det här kan kännas som otrohet för dig men det faktiskt är upp till varje enskilt par att avgöra var gränser går och vad som räknas som otrohet och inte. Det finns inga universella regler som gäller för alla människor och alla parförhållanden utan det är olika från fall till fall. Det kan såklart hända att det här är något som din mamma inte är okej med, men det kan lika bra hända att hon inte skulle se på saken med så allvarliga ögon. Det kan till och med vara så att hon känner till att han ibland kollar på såna här bilder och det kan även hända att hon ibland gör samma sak. Du kan inte veta vad dina föräldrar räknar som otrohet och vad dom haft för diskussioner. Det är trots allt deras relation och ingen annan än dom har rätt att sätta gränser i förhållandet. Eftersom det här inte är något som föräldrar brukar diskutera med sina barn förstår jag att du ser väldigt allvarlig på den här situationen men det kan bra hända att det här är något som är helt okej i dina föräldrars förhållande.
Det att din pappa tittat på avklädda bilder behöver inte betyda att han inte älskar eller uppskattar din mamma eller att han söker något utanför förhållandet, utan det betyder antagligen bara att han har en sexualitet och tyckte att bilderna var nice. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Som du själv sa lider inte någon av det här (trots att det var synd att du behövde se det) så om det är möjligt hoppas jag att du så småningom kan släppa tankarna på den här incidenten och inte låta den stå i vägen för din relation med din pappa. Jag förstår till 100% att sånt här känns väldigt förvirrande och obehagligt när det gäller ens föräldrar och det tror jag att dom allra flesta skulle skulle hålla med om i din situation. Men man måste bara försöka komma ihåg att ens föräldrar också är människor som har rätt till sin sexualitet och sitt privatliv. Precis som du.
Ju äldre man blir desto mer kommer man lära sig om sina föräldrar. Din bild av din mamma och pappa kommer garanterat att förändras vartefter du blir äldre och ibland får man veta sånt som man önskar att man inte kände till. Tyvärr får man inte alltid välja vad man vet och vad man inte vet. Det kan vara jobbigt när man börjar inse att ens mamma och pappa har ett liv utanför föräldraskapet. Det kan kännas som att man inte kan se på dom med samma oskyldiga ögon som man gjorde när man var barn. Det kan kännas väldigt sorgsamt eller till och med som en förlust. Men jag tror ändå att det här kan vara en viktig fas även om den är jobbig och förvirrande. Den kan hjälpa dig att med tiden få en ökad förståelse för dina föräldrar och lägga grunden för en mer vuxen relation där ni kan relatera till varandra mer, diskutera personliga saker och förstå varandra bättre.
Jag förstår som sagt att det här var väldigt jobbigt för dig och jag kan förstå dom blandade känslorna du har inom dig just nu. Jag hoppas att du har någon i din närhet som du kan prata med om saken. T.ex. en vän, ett syskon eller någon annan trygg person. Minns att du alltid får skriva hit till Decibel om du funderar på något eller om du behöver stöd och hjälp.
Kram,
Rosanna