Mår dåligt
25.02.2015
Hej!
Det är så att jag mår dåligt, jag känner biland att jag inte orkar längre bo kvar hos min familj eftersom dem alltid är på mig, det är så att jag var tillsammans med en kille utan att mina föräldrar visste om det och när dem fick reda på det så blev vi tvungna att göra slut och under den tiden mådde jag dåligt och nu får jag inte gå ut med mina vänner som jag brukade göra förut eller vara ute mer än två timmar. Jag orkar inte hur dem alltid ska bestämma.. Pågrund av att jag mådde så dåligt och grät hela tiden så har jag förändrats så mycket. Jag vill ibland gå långt bort härifrån.
Anledningen till att vi gjorde slut var för att jag inte får vara tillsammans med någon.
Ana

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej Ana!
Du är inte myndig ännu och bor under dina föräldrars tak vilket innebär att du inte kan bestämma allt själv. Men min åsikt är nog att man förälder och barn borde kunna diskutera utegångstider - fritid samt pojkvänner osv. Kan ni öppet diskutera såna här saker hemma? Om ni inte kan tala hemma - finns det någon annan du kan tala med? Ex en lärare, skolkurator, fritidsledare. Jag märker att du har mycket som trycker dej och du skulle nog må bra av att tala av dej lite. Ibland kan man tillsammans med sin förälder också diskutera med en tredje part inblandad ex ett storasyskon, en lärare, en granne eller någon annan som ni båda har förtroende för.
Med egna tonåringar har jag gjort så att jag vill att vi har ett ömsesidigt förtroende. Missbrukas mitt förtroende så leder det till konsekvenser ex. kortare tid tillsammans med vännerna nästa helg el dyl. Medan om mina tonåringar visar gott uppförande och ansvarsfullt beteende så betyder ju det att jag kan mera släppa på tygarna och de får större eget ansvar, ex mera tid tillsammans med sina kompisar. Jag känner att det här med gränser för barnen är långt ifrån lätt för föräldrarna - exakt därför behöver man som förälder hela tiden pröva och se hur förtroendet funkar i verkligheten. Det går absolut inte att ha samma regler för alla barn i en barnaskara utgående från åldern - det vet en mamma som har 6 barn där hemma i åldern 17-6 år. Tro mej - jag märker det varje dag! :) Men försök i lugn och ro över en tékopp diskutera saken.
Lycka till!         Med vänlig hälsning,   Annika          6 barnsmamma och hälsovårdare - barnmorska