Min bror
24.11.2013
Jag vet inte ens hur jag ska börja det här. Men det är så att min bror som är två år äldre än mig, tar på mig. Det är ju väldigt oskyldigt såklart och han bara slår mig på rumpan eller tafsar på brösten. Jag tänker inte på det så mycket som att det skulle vara seriöst, jag menar det är ju min bror, han kan väl inte göra nåt hemskt mot mig? Men alltid efteråt så säger han "förlåt, jag vet inte vad som tog åt mig." Jag skulle aldrig kunna vara arg på honom när han iallafall säger förlåt efteråt. Men jag vet inte om jag tycker att det är okej att han gör så eller inte. Det är ju oseriöst, men på samma gång är det väl lite konstigt, trots allt är vi syskon. Han är jättesnäll annars, men jag förstår inte varför han gör så? Lilla My

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2013
Hej.
Det är bra att du berättar dethär, det är en tung sak att gå och fundera på. Jag vill att du skall veta, att även om du inte vet hur seriöst du skall ta det, så är det fel av honom att ta på dig. Du skriver att han brukar be om förlåtelse efteråt, vilket ju tyder på att han själv är medveten om vad han gör och att det inte är i misstag. Det är svårt att vara arg på någon man står nära och som man tycker om, men oavsett vem det är så har ingen människa rätt att ta på dig mot din vilja.
Jag tycker att du borde föra saken vidare och tala om det för någon som kan hjälpa dig och se till att det upphör. Jag förstår att det också kan kännas som ett svek att berätta om det för en utomstående, men det är en allvarlig sak och det är viktigt att det får ett slut. Jag föreslår att du skulle berätta om det som har hänt för din hälsovårdare på skolan. Kanske du kan börja med att skicka ett mail till henne om du inte känner att du vågar berätta det rakt ut direkt? Det kan kännas skrämmande att ta upp en sånhär sak eftersom man inte vill göra en "stor sak" av det, och man kanske är rädd för vad det kommer att resultera i efter att man har berättat det, men kom ihåg att huvudaken är att DU skulle få känna dig trygg, och att ingen har rätt att göra såhär mot dig. Det din bror gör är fel mot dig, och även om du tycker om honom så skall du inte acceptera det.
Vänliga hälsningar
Tessi