Min bror glömmer bort mig
15.11.2016
Hej!
Det känns som att min storebror glömmer bort mig då han varje gång kommer hem på besök med hans flickvän (dom är sambos). Just nu känns det riktigt jobbigt, då vi båda hade planerat att gå och se på teater en dag i December tillsammans. Jag hade bokat biljetterna och betalat dem. Såg verkligen framemot det. Men nu så har han beställt en resa till Ungern med hans flickvän exakt samma dag då vi skulle gå på teater. Känns som att det är viktigare att göra hans flickvän glad och spendera all hans tid med henne. Verkar som inte han kan offra de där få timmarna från henne för att spendera tid med sin lilla syster.
Jag har berättat till honom att jag verkligen såg framemot att få spendera tid med honom, då det inte blir så mycket av det längre då han bor i Vasa med sin flickvän.
Jag har inget emot hans flickvän, jag är glad att han har hittat någon. Men det är ingen rolig känsla att det känns som att han behandlar mig som luft.
Tyvärr så har jag inte så många goda vänner och den vännen jag skulle kunnat ha tagit med jobbar natten till Lördagen så hon kan inte komma då föreställningen är på dagen och hon sover då.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2016
Hej!
Tack för att du tog kontakt och vågade lyfta fram dina känslor. Det här är ett ganska vanligt problem som kan uppstå i olika människorelationer. För att upprätthålla en relation med en person som flyttat till en annan ort kräver nya kommunikationsmetoder som tex telefonsamtal, skype, whatsapp. Det verkar som om ni inte har diskuterat hur du upplevde situationen med teatern och hur du upplever att er relation har förändrats. Vi rekommenderar att du tar upp ärendet med din bror, berätta åt honom om hur du känner dig och vad du önskar av er relation. Kom ihåg att din bror kommer ändå alltid att vara din bror.
Vi hoppas på att det här löser sig med din bror.
Mvh,
Team Affeckt r.f.