Min katt är ledsen
06.12.2013
Hej! jag behöver ett snabbt svar! Min katt. Han heter sotis och det känns och syns att han är ledsen. Man ser det! han har så stora pupiller och stryker sig mot mig och så å har riv märken på sig! JAG ÄR SÅ HIMLA OROLIG! min katt behöver hjälp! vad ska jag gjöra?? om han är ledsen är jag ledsen! han är som min bästa vän! Ps+ så har jag en till katt. hon heter maja. hon blev så sjukt avundsjuk då vi tog hem sotis för första gången. hon fräser och klöser han en i dag och jag har ropat å henne att sluta. Det känns ochså lite då som att hon är sysslolös och känner sig utfrysen. Sotis är som då att han e ledsen för att han får all uppmärksamhet. Maja är inte så sosial men sotis är super sosial. Sotis fightas inte till baka om nån klöser han. han flyttar int sig om han nästan blir överskörd av en bil (han e dessutom svart) och jag är så himla orolig! här fick ni lite information om hur det ligger till. Hoppas på ett snabbt svar :) Ps+ Ni gör ett jätte bra jobb :) DenUndrande

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
10.12.2013
Hej DenUndrande!
Tack för berömmet, det värmer! :)
Katterna är djur som är väldigt noggranna om sin egen revir och de kan vara mycket känslosamma djur när det gäller andra katter och djur som "tränger in" på deras revir. Katterna försvarar sin revir genom att fräsa och klösa och attackera den som hotar reviren (i ert fall Sotis). Det verkar som att Maja är rädd för sin revir och kanske sin plats i familjen och därför beter hon sig på aggressivt.
Hur länge har ni haft Sotis? Det kan ta förvånansvärt länge (flera månader tom) för katter att bli sams med varandra och bli vana med en ny medlem i familjen. Katterna är mycket stolta och ofta självständiga och därför kan det orsaka problem när man tar nya husdjur eller om omgivningen ändras (tex pga flytt).
Det låter som om era katter skulle söka och på ett sätt "fightas" om deras plats i familjen -kanske Maja känner att Sotis hotar hennes position som "ledare" i huset och genom att vara aggressiv försöker hon få Sotis att acceptera en längre plats i rangen. Och det igen kan kanske uppfattas av dig som att Sotis är ledsen och annorlunda.
Om Sotis äter och annars rör på sig som vanligt tror vi inte att den har något fysiskt fel, då är det bara katternas förhållande till varandra som orsakar problem. Men om du märker att detta pågår riktigt länge och du märker att Sotis slutar att äta eller ändrar beteende till det sämre, kan du ta kontakt med en djurläkare.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Lina