Min mamma lyssnar inte.
22.12.2017
Hej Decibel!
Jag har problem med min mamma.
Min mamma är respektlös.
Jag tycker det är svinäckligt att det finns företag som tar t.e.x ett ben från en valross, maler sönder det och sätter det i typ schampo eller något. När jag säger till mamma att jag vill använda icke-animaliska produkter:
-Jag tänker varken beställa eller betala dyrare för nå schampo!
När vi går i affären så börjar jag leta efter icke-animaliska produkter.
Hon tar samma äckliga produkter.
-Nu far vi!
-Men jag ska bara...
-Kom nu!
-Men låt mig kolla!
-vill du gå hem!
-NÄ FÖR JAG SKA BARA KOLLA EN GREJ!
Hon gnäller alltid över att jag borde lugna ner sig själv, men det går ju inte för hon lyssnar ju inte över hur jag mår.
När jag berättar för pappa:
-Hon bryr ju säg bara om hur du mår!
Så man bryr sig om sin dotter om man får henne så äcklad att hon vill spy.
Jag är 13 år och jag vill ju börja använda smink. När jag är i affären för att kolla smink så gnäller hon alltid att vi ska fara, och jag måste alltid lirka och argumentera för att få henne att köpa något så dumt som en primer. Ofta gnäller hon: du måste köpa själv för egna pengar.
När jag kommer hem efter att ha varit och shoppat smink med mina konpisar så blir hon alltid svinarg bara för att jag köpt smink.
Men hon säger ju själv att jag ska köpa för mina pengar!!!
Jag blir så jävla äcklad av min mamma, ofta så jobbar hon sönder sig själv så att hon inte orkar städa hemma. Hon gnäller också om att jag är för mycket på mitt rum på min telefon, men det gör jag för att jag inte vill vara i närheten av henne och mina kompisar har mycket att göra så de hinner inte umgås så ofta.
Vad fan ska jag göra? Om jag skulle kunna tjäna egna pengar skulle det här inte vara något problem, men jag är bara 13. Jag har inge jobb, och jag får knappast nå veckopeng eller månadspeng.
Förresten: berättar jag något för henne, berättar hon det för alla. Jag har mycket problem med finska och hon berättar för varenda jävla människa. Jag hatar henne, hon hjälper mig inte med ett skit.
Till exempel: jag får typ 6 i ett finskaprov och hon berättar det för hela släkten hur mycket jag borde börja prata finska hemma. Men jag kan ju inte! Jag får panik och börjar nästan gråta varje gång jag försöker formulera en enda mening. Jag hatar henne, det är som att bo under samma tak som en psykopat.
Det värsta är att hon inte lyssnar när jag säger ifrån.

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.01.2018
Hej!
Usch, de är jobbigt att vara osams med någon nära hela tiden. Jag hoppas verkligen att ni får rett ut det på nått sätt och att ni kan försöka se varandras sida av bråken. Kanske inte din mamma har råd att köpa dyrt schampo och smink. Det är ganska dyra saker. Om hon säger att du måste köpa för egna pengar så kan det va att hon faktiskt inte har råd. Hon prioriterar mat på bordet. Skulle du förstå och inte bli arg om hon sa att hon inte har råd?
Hon ska verkligen inte berätta vidare något som du inte vill ska gå vidare. Nästa gång det är något som du inte vill hela släkten skall veta så säg det åt henne ”berätta inte detta åt släktet”. Om hon berättar det vidare så då är det fel gjort av henne. Men om hon skall veta att det är jobbigt för dig så måste du berätta. Kanske du sagt det tidigare åt henne också, om inte så testa det.
Skriv ner händelserna, beskriv hur det har känts för dig och vad din mamma gjort. Prata med din mamma, om du inte kan prata med henne ge pappret där du skrivit hur det känts för dig. Det jag vill att du/ni skall försöka är att prata lugnt och sansat med varandra. Försök förstå varandra och inte ropa dåliga saker åt varandra.
Om ni inte kan prata utan att bråka tror du kanske din pappa kunde hjälpa till på något sätt?
Som det står i en kommentar här under så kan det ju vara att din mamma inte mår bra. Fråga av henne hur hon mår, om allt verkligen är okej.
Jag hoppas verkligen du och din mamma får löst allt!
Kram, Ida