Min mamma oroar sig i onödan
04.10.2023
Min mamma tycks tro att jag döljer något, typ depression eller ångest eller så. Jag mår ärligt talat bra psykiskt, men jag får intrycket av att hon inte tror på mig när jag säger det. Det känns som att hon tror att allt ska vara jobbigt bara för att jag är tonåring. Jag uppskattar att hon bryr sig om mig men jag blir orolig när jag tänker på hur mycket hon kanske oroar sig i onödan för mig. Jag vet inte vad jag ska göra! Orolig dotter
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. På basen av det du skriver tolkar jag det som att din mamma bryr sig om dig massor och vill försäkra sig om att allting är bra med dig, vilket är jättefint. Det kan vara svårt ibland för vuxna att förstå hur det är att vara tonåring. Det är oftast en stund sedan de varit tonåringar själv och i de allra flesta fall har saker och ting förändrats en hel del sedan de själv var i tonåren. Det är naturligt för en förälder att undra hur sitt barn har det. Din mammas egen tonårstid kan också påverka hennes syn på att vara tonåring och hennes funderingar kring det hela.
Super att du mår bra psykiskt och att du kan uppskatta det att din mamma bryr sig om dig <3
Nu vet jag inte hurdan relation du och din mamma har, men jag skulle ändå rekommenderar att du talar med henne om saken. Berätta i en lugn ton åt henne det som du skrivit här, att du uppskattar att hon bryr sig men att du blir orolig när du tänker att hon oroar sig om dig i onödan. Berätta att du mår bra och att det är inget som hon behöver vara orolig för. Lyssna på vad hon har att säga och undvik att argumentera mot det som hon för fram. Det blir säkert en givande diskussion för er båda bara ni håller lugnet då ni diskuterar med varandra. Jag hoppas att diskussionen hjälper med att lugna ner både din och din mammas oroskänslor.
Ha en trevlig fortsättning på hösten!
Kram, Lila