Mina föräldrar
06.08.2014
Ååh jag blir så arg på mina föräldrar alla andra får vara ute till 2 mrn jag ska hem 11 va ede här för tjafs. De vet ju int nå domdär föräldrarna!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.08.2014
Hejsan, ursäkta att du måst vänta på ditt svar. Suck med föräldrar....men det är ju så att som förälder så älskar man sitt barn och man är rädd att det ska hända barnet nåt hemskt. man vill ju sitt barn det allra bästa. Helst skulle man vilja ha sitt barn nära sig hela tiden så man skulle ha full kontroll ;) Men det funkar ju inte ens när barnet är litet.
Ta ett snack med dina föräldrar, var noga med att hålla dig lugn, tappa inte humöret och börja absolut inte skrika. Försök berätta hur du känner det och hurudana regler andra har. Kanske kan ni kompromissa fram något mittemellan som ni båda kan vara nöjda med. Men om du får genom lite längre utetid så ska du se till att du kommer hem den tid då ni kommit överens. Låt dina föräldrar inte få en chans att kunna skälla eller klaga på dig över något. Du kommer hem som du ska, inte luktar sprit eller tobak och är vänlig och pratsam. Helt enkelt visar att du är mogen för att få stanna ute lite längre och att de kan lita på dig. För det är just det som det är frågan om. De tror inte att de kan lita på dig. Du måste visa dem :)
Vi har alla olika riktlinjer som vi följer då det gäller olika saker också barnuppfostran. Vi gör så gott vi kan med de medel vi har. Oftast så gör vi exakt likadant som våra egna föräldrar gjort då de varit i vår situation. Vi har bara den mallen. Det finns säkert en orsak till att de vill att du ska komma hem kl 11 men det kan också hända att de bestämt den tiden för något år sedan och sen har det bara följt med. Som förälder märker man inte alltid att ens barn inte mera är 10 år...
Hoppas det reder upp sig. Det är ju olika tider beroende på om det är vardag eller ledigt. Fast det känns trist kan jag säga att de som inte har föräldrar som bryr sig (= inga exakta tider att vara hemma) brukar tycka att det skulle vara bättre med föräldrar som visar att de bryr sig genom att ha regler.
Kram från ungdomsinformatören Sanna