Mycket mat
29.04.2016
Hej nu är det såhär att min pappa har problem med ätandet. Han äter alldeles för stora portioner och onödiga måltider på kvällen. Vi har försökt säga till honom men han lyssnar inte. Om man ifrågasätter något eler ger förslag blir han bara sur. Hur ska man göra för att hjälpa honom?

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
10.05.2016
Hej,
Din pappa ska vara glad att han har ett barn som bryr sig om hans hälsa, tummen upp! Tyvärr dock är det så att det är svårt att förändra någon annans kostvanor om personen själv inte är motiverad till det. Dessutom kan de näras angelägenhet om en annan familjemedlems kost kännas kränkande och irriterande.
Viktigast är hur du pratar med honom, det kanske du redan gör perfekt men jag vill ändå understryka att det bör ske med respekt och utan tjat.
Kanske din far inte förstår varför hans kostvanor är farliga för hälsan? Det viktigaste för honom och alla för den delen är att äta regelbundet fem måltider per dag med ca tre timmars mellanrum. Mellan måltiderna tillåts endast vatten eller ev en slät kaffe/teekopp. Frukost, lunch, mellanmål och kvällsmål. Alltid endast en portion och gärna grönsaker, frukt och bär till för ökad mättnad. På detta vis ska man äta för att vid ev övervikt minska i vikt eller för att bibehålla sin normalvikt. Man bör alltså äta även då man ska minska i vikt, annars lyckas man inte.
Jag kan misstänka att din far tror att han behöver gå hungrig om han lyssnar på dig men så är det ju inte.
Ta ett allvarligt men positivt prat med din pappa och fråga om han vill ha hjälp. Säger han då nej måste du acceptera det trots att det är svårt. Han är vuxen och väljer själv om han bryr sig om sin hälsa eller inte.
Har du flera frågor eller funderar mera om hur man ska äta "rätt" är det bara att fråga på.
Lycka till, Anna - kostrådgivare och sjukskötare