Om bor i Finland
06.06.2018
OM NÅGON SKA BOR ENSAM, HEN HAR RÄTT ATT BO ENSAM I EN HOUS ELLER ETT RUM.
DEN FRÅGA ÄR EN PERSON SOM ÄR ASYLSÖKANDE OCH HEN VILL BO ENSAM FÖR STUDERA? SMJAFG

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.06.2018
Hej!
Om den asylsökande är under 18 får hen nog inte bo ensam, utan ska bo antingen med sina föräldrar eller vårdnadshavare eller i grupphem eller enheter för stödboende. Men om den asylsökande är myndig, alltså har fyllt 18 år, så får hen nog bo ensam i en lägenhet, ett hus eller i en studielägenhet - om hen bara har råd att betala hyran själv. Om hen studerar kan hen få bostadsbidrag, beroende på hens inkomsters storlek.
På de här sidorna kan du läsa mera:
Migrationsverket i Finland - Inkvartering på förläggning
Migrationsverket i Finland - Privat inkvartering
Migrationsverket i Finland - Inkvartering för ensamkommande unga
Folkpensionsanstalten - Allmänt bostadsbidrag
Hoppas att den här informationen var till hjälp!
Hälsar Liselott