Orättvist
14.06.2015
Hej. Nu är det så att jag har en storebror som är tre år äldre än mig. Han får såå mycket av det han vill ha som till exempel så har han en 1000€ dator och en telefon som e ca 600€. Medans jag har en telefon som kostade ca. 300€ och en surfplatta som kostade 300€. Nu är det så att min storebror har hela tiden familjens internet mokkula i sitt rum å fast vi har en mokkula som har 4G så når det int upp till mitt rum som e 12 trappor upp. Och då jag sitter i mammas datorrum och är på hennes stationära dator så måste jag dela mitt internet från telefonen till datorn eftersom internetet från mokkulan inte når dit. Och då när jag delar nätet från telefonen så blir nätet jätte trögt så det bara laddar och laddar och min storebror vägrar att ge mokkulan åt mig i ens så lite som 5 minuter. Min storebror sitter framför datorn sin varje dag och jag kan bara vara på datorn då min storebror e borta för då kan jag ju låna mokkulan men såhär tycker int jag att det ska vara så snälla ge mig nå tips. Tack :) hoho

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.06.2015
Hej!
Förstår att du känenr dig orättvist behandlad. Av någon konstig orsak brukar det ofta bli så att den äldre får saker först och sen får de yngre liksom resten... tror inte att du är den enda som har upptäckt detta...Nu vet jag ju inte något om hela helheten, alltså om din storebror jobbar och tjänar lite själv för att betala en del av de grejer han har, men tycker nog att du skulle kunna ta och prata med dina föräldrar om hur du känner om allt detta...kan ju hända att de inte bara har märkt eller håxat  att du har blivit så pass stor mitt i allt att du också gärna tar mera del av Internet och andra apparater nu för tiden?!
...Om den där mokkulan -jag tror att det borde finnas sådana nätanslutningar till salu att man kan få flera mokkulan för samma pris? eller så finns det såna där mokkulasystem som man kan lägga vart som helst i huset och så borde samma gå att använda på flera olika datorer -du kan kanske själv kolla upp de här sakerna för det är  något som jag har stött på nån gång men kommer inte så jättebra ihåg hur de var?
Prata alltså nu gärna med dina föräldrar och säg hur du känner, sen kan ni föröska komma på ett nytt system tillsammans. Det här med flera mokkulan, men en och samma pris kan kanske vara en lösning? eller så kan du föreslå att ni delar på mokkulan så att du får ha den varannan vecka?
Tror nog att ni kommer på något tillsammans så tt ni alla blir nöjda! :)
Somriga hälsningar, ungdomsinformatören Jenny