Oro
04.12.2014
Jag är oroligt för min flicka som är 4 år, snart 5. Hon är väldigt känslig och orolig, har svårt att åka iväg på någonting utan mig eller sin pappa. Hon vägrar t.ex. vara med på aktiviteter där inte vi är med och fastän vi är med på t.ex. jumppan så blir det ångestfyllt genast vi är utom sikte. Jag är medveten om att dylika faser brukar förekomma i denna ålder men jag upplever att detta är en del av hennes personlighet. När hon var 1 1/2 började hon hos en dagmamma men det gick inte till slut, nu är hon i dagvård hos en familjemedlem. Jag vet inte hur hon någonsin ska kunna börja förskola/skola. Jag är orolig för jag vet hur det är, jag var precis likadan när jag var i hennes ålder. Jag vet bara inte hur jag ska bemöta detta. Borde vi tvinga henne vara med i någonting för att hon ska vänja sig eller ska vi bara låta henne vara tills hon själv vill. Kan det vara så att vi har gett efter för lätt och nu vet hon hur hon slipper undan. En annan möjlighet som kan tänkas vara orsak är att hon som jag misstänker att jag själv också lider av är hsp: högkänslighet. Hon har en lillasyster som är av helt annan typ. Detta känsliga drag märkte jag redan innan lillasyster kom till världen. Jag tycker heller inte att jag fört över någon oro till henne, inte medvetet i alla fall. Men sådant kan väl hända på ett mera omedvetet plan. Hur ska jag bemöta henne? Vi försöker prata så m ycket som möjligt hemma om hennes oro och funderingar. Hon funderar väldigt mycket kring döden just nu, eller om någon ska flytta o.s.v. Det handlar sist och slutligen om separationsångest har jag kommit fram till. BAP

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2014
Hej.
Tråkigt att höra att du är orolig över din dotter. Det är alltid tungt då man har problem som rör ens barn. Men tyvärr faller din fråga inte inom våra ramar för expertis (som ju är ungdomar och unga vuxna) så jag rekommenderar att du skulle vända dig till någon av följande för att få hjälp och stöd. I de flesta, om inte i alla, kommuner finns det en specialbarnträdgårdslärare som man kan tala med om dylika problem, du kan även ta upp saken på rådgivningen och därifrån kan de remittera er vidare vid behov. I många kommuner kan man även få hjälp från t.ex. mannerheims barnskyddsförbund eller församlingen om man har frågor som rör barn och fostran. Och om du vill diskutera saken med andra föräldrar och få tips och idéer så jag jag rekommendera forumet www.mammapappa.com, som är finlandssvenskt men där man kanske ändå kan känna sig lite mer anonym än om man diskuterar saken med grannen.
Jag håller tummarna och hoppas att det reder upp sig.
Tessi