orolig
18.05.2015
Hej!
Jag är orolig för min pappa (och lillebror). Pappa är överviktig (man har också mycket muskler trots att han inte gymmar eller något) och i hans släkt finns det en del hjärtsjukdomar o så (farfar dog p.g.a. nåt me hjärta tror ja, är inte säker för var så liten).
Och pappa äter inte alltid så bra mat osv. han kan äta en hel del dåliga fetter som ju inte är bra för just hjärtat och han äter stora portioner några gånger om dagen när han har tid, han motionerar inte så mycket (han har ett ganska fysiskt tungt arbete, men han tycker om att cykla), men han äter inte så mycket godis osv för han tycker inte om det, ända han tycker om är vanlig mjölkchoklad och saltade/original chips typ. Men jag är rädd att han ska få hjärtinfarkt :( hur ska man på bästa sätt säga det och att han kanske borde gå ner i vikt till honom? ja vill ju ha kvar min pappa :( (har funderat på att prata med mamma, men jag kan inte prata med nån om typ nånting)
Och så min lillebror (12,5 år), han tränar inget och jag själv tycker att han ofta äter ganska dålig mat och han tycker om godsaker o speciell chips, det börjar synnas på honom, förr var han jätte smal och liten men nu har magen börjat växa och han är inte så smal längre, jag vill inte att han ska bli överviktigt och behöva må lika dåligt som jag själv gjort, eller att det går så långt att han får hjärtinfarkt eller något sånt :(

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hejsan vännen! Vad fint av dej att bry dej så där mycket om din pappas och lillebrors välmående. Du axlar din storasyster roll fint. :)
Jag tycker att du ska tala med din pappa. Koka en tekopp och slå er ner i lugn o ro på tumanhand. Det brukar pappor uppskatta. De har det oftast inte heller riktigt lätt att prata med sina tonårsdöttrar heller... De brukar bli lite tafatta och skrämda av att få en till kvinna i huset. Kan du inledningsvis fråga om din farfar? Hur han var, hans hälsa osv? Sen är ju bara fakta att din farfar kan ju ha skött sin hälsa sämre eller helt enkelt ha drabbats av sådant som man inte bär i sina gener. Säkert olyckligt för din pappa att mista sin pappa så pass tidigt så det kan vara fint för honom att prata om sin pappa tillsammans med dej.
Jag tycker din pappa låter rätt sund. Han röker inte och är tydligen måttlig med alkohol. Det är de 2 viktigaste punkterna och enligt mej också de som i längden betalar sig bäst för att hålla sig borta ifrån. Ifall han skulle behöva öka på motionen kanske ni kan hitta på någonting tillsammans? Det skulle väl vara ett fint sätt att umgås på? Promenader, cykling, gå på gym exempelvis.
Med din lillebror är det väl precis samma sak. Fundera tillsammans i familjen hur ni kan minska på onödiga kalorier samt öka lite på motionen. Geocaching är ju en populär motionsform som brukar engagera hela familjer. Man rör på sig och umgås tillsammans. Andra alternativ är ju att fara och simma på helgerna, promander eller att cykla tillsammans.
Jag tror att dina föräldrar skulle uppskatta att du visar att ni vill göra någonting tillsammans! Oftast sitter ju tonåringarna på sina rum med hörlurarna på och stirrar i en skärm... Usch vad långtråkigt och verkligen inget som främjar familjesammanhållningen! Jag tror att ni allihopa skulle må bättre av lite familjetid - och gärna då kombinerat med lite aktivitet. Finns ju massor med grejer att prova på! Om ni vill ta lite gemensamt ansvar i arrangemangen och då samtidigt hålla alla nöjda - kan ni ju ta en helg var i månaden då man ansvarar för att hitta på programmet. Ledaren för helgen bestämmer och arrangerar aktivitet och de andra hänger på utan gnäll :)
Sen kan jag ju inte låta bli att tillägga som slutkläm att det här med föräldrars hälsa, egen hälsa och hälsobeteenden och som följden i värsta fall död är rätt typiska funderingar för din ålder. Du håller på att bli vuxen. Du inser hur viktiga de i din familj är och vill dem väl. Fortsätt att visa din omsorg och uppskattning till dem på ett fint sätt! <3
Lycka till! Med vänlig hälsning, Annika       barnmorska - hälsovårdare