- Otrygg hemma
10.06.2019
Hej, jag har problem hemma med min pappa som är sönderstressad. Han kan få raseriutbrott då han ropar och skriker med hela familjen och ingen kan göra motstånd. Jag mår väldigt dåligt över detta och jag vill flytta hemifrån så fort som möjligt. Jag har tänkt att jag kan flytta hemifrån efter 9:an (jag börjar i 9:an nu på hösten) men jag vet inte om jag kommer ha pengarna för det men jag kan inte stanna hemma, jag klarar inte av att stanna här längre. Hur ska jag göra?
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
12.06.2019
Hej och tack för din fråga! Jag blir väldigt ledsen för din skull att du inte kan känna dig trygg hemma, det har både barn och vuxna rätt till. Är det så att din pappa får raseriutbrott på grund av något som händer i hemmet (gräl, snabb osv.) eller kommer de helt oprovocerade? Oavsett, så förstår jag att det blir som att gå på nålar då du aldrig vet när ett utbrott kommer. Hur är det, kan du prata med din pappa när han är lugn och på bra humör, och förklara hur dåligt du mår av hans beteende? Kan du prata med din mamma eller eventuella syskon? Om inte, finns det en nära släkting du kan bo hos eller person i skolan, t.ex. lärare eller kurator som du kan vända dig till? En sådan person kunde hjälpa dig vidare. Ifall ett barn far illa hemma så förs ärendet vidare till de sociala myndigheterna, som kan reda ut problemet och hitta olika förslag på lösningar så att familjen kan börja må bättre.
Du kan redan nu börja fundera på goda alternativ till internatsboende också, givetvis förknippat med lämpliga studier inför nästa år. Jag önskar att jag kunde hjälpa dig mera konkret just nu, men mitt bästa råd är som sagt att vända dig till en vuxen i din närhet som du har förtroende för. Kom också ihåg att fast det just nu känns väldigt jobbigt, så är du snart vuxen och får fatta egna beslut och ha ett eget boende i lugn och ro. Just nu kan ett år kännas som en lång tid men tid har en tendens att gå fort.
Jag hoppas att du hittar metoder också att få känna dig trygg just nu, kanske kan du vara utomhus mycket i sommar, hos någon kompis eller hitta en hobby utanför hemmet så att du får en paus. Jag önskar dig en trevlig sommar och mod, hopp och styrka tills situationen blir bättre.
Hälsar Cecilia