Påverkade av föräldrarnas relation?
13.12.2019
Hej! mina föräldrar har haft mycket otrohet o affärer i sin relation, och jag undrar hur det kan ha påverkat oss barn? Vi i familjen har aldrig talat om saken men alla liksom vet att saker har hänt. Det har varit såhär så länge jag minns :p
jag funderar om sånt kan påverka mig och mina syskon mer än vad vi tror. Min storebror är 26 och har aldrig haft en flickvän. Och han säger saker som att han inte "tror på kärlek och människor" och att alla kvinnor bara är horor typ. (inte så kul....)
Jag är tjej, har just fyllt 17 och fattat att jag e asexuell och har typ aldrig haft någo fantasier om att sällskapa och skaffa familj heller. Jag tycker mest relationer och sånt bara verkar konstgjort och sex verkar äckligt.
Min lillasyster e bara 14 men hon verkar inte heller så intresserad av att skaffa kille/tjej och gifta sig i framtiden. Det ser inte riktigt ut som om nån av oss i syskonskaran skulle vilja ha partner o familj
Är allt detta våra föräldrars fel? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2019
Hej.
Det är ingen lätt fråga du ställer. Jag tror absolut att man påverkas av sina föräldrars relation. Om föräldrarnas relation är bra så fungerar den ofta som en modell för hurudan relation man själv vill ha, och om den är dålig så fungerar den antagligen som en modell för det man inte vill ha - men kan även bidra till att ge en uppfattningen om att det är så som alla relationer fungerar.
Så ja, jag tror att ni har påverkats av era föräldrars relation, men däremot kan jag inte svara på om det är det som har gjort att t.ex. du själv uppfattar dig som asexuell. Det kan bero på dina föräldrar - men det kan också vara en karaktärsegenskap hos dig själv som beror på din egen unika sammansättning av gener och arvsmassa.
Det är trist att din bror har den inställning till relationer och kvinnor som han har, och du är ju medveten om att alla kvinnor inte är horor, men det bottnar antagligen mer i nån form av bitterhet hos honom än att han faktiskt skulle tro att det är så. Du skriver att du aldrig har fantiserat om en relation, och att du tycker att relationer verkar konstgjorda och sex äckligt. Och du har rätt till din uppfattning. Du måste inte skapa romantiska relationer om det inte känns meningsfullt, och du SKA inte ha sex om det känns obehagligt. Ingenting säger att man måste leva precis som andra för det är ju ditt eget liv. Men jag tycker att du skall lämna lite utrymme i ditt medvetande för att det kanske ändrar en dag. Kanske behöver du tid att hantera dina föräldrars relation, eller tid att träffa en person som DU tycker att är intressant. Det kan ändra - för livet är rätt långt och människor utvecklas och förändras hela tiden. Men även om du INTE skulle ändra uppfattning så betyder det inte att det är fel på dig. Huvudsaken är ju att du själv är nöjd och kan ta ansvar för dina egna val - och detsamma gäller dina syskon.
Om det känns som att du behöver hjälp att hantera dina upplevelser från din barndom, med tanke på dina föräldrars relation, så skall du inte tveka att ta kontakt med en psykolog. Det är inte ett svaghetstecken utan alldeles självklart att man påverkas av sina föräldrar. Många människor bär på olika ärr av sin uppväxt - men du börjar själv komma till den ålder där du kan välja hur du vill hantera det. Det finns ingen lag som säger att man inte skulle kunna bli alldeles lycklig även om man på olika sätt farit illa under sin uppväxt, och du har all rätt att leva exakt det liv som du själv önskar dig - vad det än må innebära.
Kram
Tessi