Potatis
01.04.2022
Svara snabbt. Hej min mamma sade att jag ska koka potatis til kvällen men jag är ganska bortskämd och vet inte hur man gör så hur ska man koka dem? Ska man koka dem i mjölk eller i vatten och hur länge? Ska man krydda med peppar och ska man koka dem i stekpanna eller i kastrull svara snabbt jag måste visa åt min mamma att jag kan laga mat????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2022
Hej,
Det är inte alls en dålig idé att lära sig nya saker. Så grattis till att du ikväll kan lära dig koka potatis.
Jag har starka misstankar om att din fråga inte är så seriös, men eftersom det är en bra färdighet att kunna koka potatis så svarar jag ändå.
Så här gör du:
• Koka upp vatten i en kastrull.
• Då vattnet kokar lägger du i potatisen. Vattnet skall precis täcka potatisen.
• Potatisen kan vara skalad eller kokas med skalet på.
• lägg i salt, ca 1-2 tesked per liter vatten.
• koka med locket på för att inte vattnet skall ångas bort.
• koka potatisen i ca 20 minuter, lite beroende på storlek. Du kan känna efter med en gaffel om potatisen är mjuk.
Lycka till.
Tessi