Rabies??
11.05.2019
Hej! Har precis kommit hem från en resa till Kreta. Där så matade jag två taniga katter som jag tyckte synd om, klappade den ena lite också. Har och hade inga sår då och den slickade mig inte, men nu e ja skitskraj för rabies. Finns det nån risk att jag kan vara smittad? Jag tvättade händerna efteråt. Läste just om norskan som dog av rabies men hon blev ju biten och det var i Philippinerna. Finns det nån risk för mig? Hur kollar man om man har rabies? Läste att det e 100% dödligt och att det hjälper bara om man tar en spruta 1-2 dagar efter man tror man blivit smittad. Dum tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej.
Rabies smittar antingen genom att man blir biten, eller genom slemhinnekontakt, så att man kommer i kontakt t.ex. med djurets saliv och får det i ett öppet sår. Så oddsen att du skulle ha smittats är väldigt små. Först och främst är det nog bett från djur som är anledningen till att man brukar medicineras (riskbedömning). Det finns med andra ord inget sätt att veta om man har smittats eller inte - men om du inte har blivit utsatt så finns det inte heller någon risk att misstänka det.
Slappna av.
Kram
Tessi