Sjuk å träning
01.05.2025
Hu länge ska man vänta me att träna efter att ha vari sjuk? E jätte osäker så säg gärna typ exakt hu många dar Nån

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.05.2025
Hej,
Det är nog omöjligt för någon annan att säga ett exakt antal dagar eftersom det inte finns någon regel för det som skulle passa i alla situationer. Det beror mycket på hur sjuk man har varit och exakt vad man har haft för "fel". Det bästa är därför att börja lugnare så att du tillåter din kropp att återanpassa sig. Jag vet ju inte vad du tränar men om det t.ex. handlar om löpning så kan det vara bra att du börjar med att bara springa halva sträckan jämfört med vad du brukar, och inte med maximal intensitet. Och det är viktigt att du känner efter efteråt hur det känns i kroppen. Din kropp skall inte kännas helt utmattad efteråt - för då har du tagit i för hårt. Du skall sträva till att starta upp långsamt efter att du har varit sjuk, så ge din kropp några gånger då du inte tar det lika hårt som du normalt brukar. Om du efter det tredje "lugnare" passet känner att din kropp börjar bli återställd efter sjukdomen så kan du öka och börja träna som normalt.
Men du skall med andra ord inte försöka genomföra ett normalt träningspass direkt efter att du har varit sjuk, det ger inte din kropp några fördelar utan snarare tvärtom. Ta åtminstone tre lugnare träningspass innan du sedan ökar igen. Då har din kropp möjlighet att säga till om den behöver mer tid.
Kram,
Tessi