Socialanmälningar
09.11.2015
Hej!
Jag hade en ganska strulig uppväxt och vet att mina föräldrar blivit socialanmälda X-antal gånger nä jag var liten. Min fråga är om jag nu i vuxen ålder har rätt att se de socialärenden som rört min uppväxt? Och hur går man tillväga i så fall? E

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.11.2015
Hej!
Jag har en kontakt som är socialarbetare i Korsholm numera, ska kolla ifall hon kan berätta överlag hur det står till i Finland med att få se sina egna papper när man är myndig. Återkommer här så fort hon svarat.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Kontakta ledande socialarbetare i din hemkommun. Sänd in en skriftlig begäran om att du vill se handlingar som berör dej. Du kan även ringa efter att du sänt in den begäran och diskutera ärendet om du vill. Lämna kontaktuppgifter så att det går att nå dej.
Ibland kan det vara bra att sitta ned tillsammans med en socialarbetare som varit ansvarig i ärendet och gå igenom pappren eftersom det oftast väcker frågor.
Anna, socialarbetare