stulen alkohol
22.09.2015
Hej,
Jag tänkte fråga om lite råd angående stöld av alkohol i hemmet.
Under det gångna året har jag själv haft och gått på en och annan hemmafest. Flera gånger har jag därför i all hast,utan att riktigt ha tänkt efter noga,gått och tagit alkohol ur pappas barskåp.
Jag har inte fått så farligt med dåligt samvete över det förrän på sista tiden och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att gottgöra honom. Varken mamma eller pappa har tagit upp det på allvar egentligen, och det ger mig ännu sämre samvete för att jag delvis vill att dom för en gångs skull ta i med hårdhandskarna och säga att det faktiskt inte är okej att handla på det sättet jag har gjort! Det rör sig trots allt om lite större mängder (flera cider + sammanlagt en till två stora flaskor olika typer av starksprit)
Så, har ni något bra råd eller åsikt om det här?
Tacksam för svar! l

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.09.2015
Hej I!
Det var en svår fråga du ställer här. Jag ska försöka besvara den både utgånde från att vara ungdomsinformatör, från att vara koordinerande för den rusmedelsförebyggande verksamheten i Korsholms kommun - och från att vara människa. Men egentligen kan jag ju bara dela med mig av mina egna tankar och åsikter, så minns att det här är en människas svar (någon annan kanske skulle ha gett dig andra råd och tyckt något annat).
Om vi börjar med att strunta i att det är just alkohol och att du är under 18, så handlar det om att du stulit något av dina föräldrar OCH gjort något som du vet att de inte vill att du ska göra. För jag gissar ju att om de skulle höra till de föräldrar som inte tycker att det är så farligt ifall mineråriga super, så kanske de skulle ha tagit upp det med dig på ett mera tillåtande sätt eller till och med köpt ut åt dig. Skalar man ner det här till sin innersta kärna, så har du brutit mot deras regler men inte blivit fast för det eller fått ta några konsekvenser för det.
När det går så här, så är det - har jag förstått på väldigt mycket ungdomspsykologi och rusmedelsforskning jag läst - att de allra flesta unga faktiskt helst innerst inne skulle vilja att föräldrarna satte ner foten och blev arga. Att de skulle visa tydligt var gränserna går mellan vad som är okej och inte okej att göra. Det känns ofta tryggare att veta var gränserna går, som ung, och veta att det är allvar. Inte bara tomt prat. Om det nog påstås finnas en gräns, en regel, men inget händer om man bryter mot den, så kan det ju faktiskt kännas otryggt. Och lite orättvist. Om man inte får något straff, ingen blir arg och inget förändras när man gör fel, vad ska man då tro på? Hur ska man då veta rätt och fel med allt möjligt annat? Och om ingen blir arg - hur vet man då att de verkligen bryr sig. I värsta fall: om de påstår att man far illa om man bryter mot en viss regel, men inte straffar en när man brutit mot den, vill de då verkligen innerst inne att man ska fara illa?
Nå, nu hoppas jag ju personligen inte på att det sista verkligen skulle vara fallet någonsin. Däremot kan jag tänka mig en massa andra förklaringar till varför de inte väljer att konfrontera dig med det här. En tänkbar förklaring kan vara att de inte märkt något (hm... tveksamt). En annan att de helt enkelt inte orkar ta den här fighten med dig. Alltså att de kanske tror att det ska explodera i världens gräl, vilket de av olika personliga anledningar kanske bara inte orkar med just nu. En tredje är att de väljer medvetet att se mellan fingrarna. Varför vet bara de i så fall, men "vanliga" ursäkter bland föräldrar sägs vara bland annat att de själva söp när de var under 18 och känner att de inte har rätt att vara arga på andra som gör det - även om det råkar vara egna barn. Men det blir ju lite som ett tyst medgivande. En annan tänkbar orsak kan vara att de tycker att det här är ett acceptabelt sätt för dig att "lära dig supa". Vilket inte heller kanske är ett så moraliskt hållbart argument, i alla fall inte enligt den linje det rusmedelsförebyggande arbetet ute i kommunerna följer.
Eftersom du nu känner att du har dåligt samvete och att du skulle önska att de reagerade på att du brutit mot regler, så skulle jag personligen nog ge dig rådet att prata med dem. Fine, du blir utan sprit (från deras lager) fram tills du fyller 18. Men mentalt kanske det känns så mycket bättre. Den här kan också vara en relativt okej orsak att ta upp de mera känslomässiga delarna av det. För de kan nog börja fräta dig inifrån om du lämnar dem obehandlade. Och överlag lönar det sig att ... uppdatera? reglerna vartefter man själv blir äldre i familjen. Det är så lätt att föräldrarna antingen lämnar att tro att man är yngre än man är - ELLER ger en för mycket ansvar för ens eget liv. De är ju inte heller experter, eller har de haft en massa tonåringar före dig? ;)
Och om vi ska gå pang på alkohol-delen, så håller jag såklart på att du ska vänta med supandet lite till. Och nivå två: ska du supa, så gör det verkligen verkligen veeeerkligen med förstånd, okej? Du, kan du skriva in ordet drullegräns i sökfönstret i blåa fältet här på Decibel? Jag har skrivit så mycket om den här i tidigare svar och den är så bra att känna till. Visst?
Ha en skön, trygg helg <3 Jag håller tummarna att du får det du behöver av dina föräldrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott